Tanker fra Hania.

Vår trange og pittoreske gate,  
August i nabolaget betyr masse bråk og lite privatliv utendørs og lite nattesøvn. Jeg skal prøve å beskrive, ikke sutre eller klage.
Vi bor i en trang gate hvor vi hører alle lyder fra utendørsaktiviteter og fra åpne vinduer. Når husene i gaten er leid ut til turister, og de kommer hjem i morgentimene, prater de ofte høyt mens de låser seg inn, snakker energisk i mobiltelefonen med noen på den andre siden av kloden rett under vinduet mitt. Eller noen synger mens de går forbi. Er man på ferie slapper man helt av, og natten er behagelig når dagene er varme. Vi har konserter over alt, som heldigvis slutter rundt midnatt som oftest, men vi hører musikk fra alle kanter hjemme i gården, eller fra soverommene.
AirBnB utleiehus overalt,

Det ene rommet vender ut mot gaten, det andre ut mot gården, kirken og torget.
fire hus på rad, vårt nummer tre fra venstre,
Hos den ene naboen var huset leid ut til en familie og de sto tidlig opp, og ropte til hverandre fra verandaen rett ved vår, der Jorgos sover. De reiste på torsdag og stillheten råder i dette huset enn så lenge.
framsiden av huset vender mot kirken, her parkerer vi nå,
liv og røre på torget hele døgnet,
















På den andre siden er det "tyskerne" som regjerer, vi kaller dem det, fordi de er grekere som bor i Tyskland og bruker huset bare om sommeren.
Irini og Andonis som bor der i 5 måneder, har 2 døtre og 3 barnebarn her som kommer ofte og bråker mye. Irini snakker ikke, hun roper. De lever halvveis utendørs, som jeg gjør, og jeg hører ALT de sier når jeg er ute i gården min.
Så kom sønnen fra Tyskland, han krangler med mor hele tiden, og så kom resten av klanen, datter med mann og to barn fra Tyskland. Huset er på størrelse med vårt, lite med 2 soverom, så de trykker seg sammen på uteplassen utenfor kjøkkenet og krangler og roper fra 08 til langt over midnatt. Datterdatteren snakker høyere enn mormor og er sint hele tiden, på pappa og mamma, og mormor! Hun får svar på tiltale, og særlig mormor kjefter tilbake. Man har kanskje ikke behov for å vite hvem som går på do, dusjer og hvem som spiser hva hele tiden! Jeg vil helst bare lese bok og drikke te i gården før varmen setter inn. Familien har bad ute i gården og de står i kø.....
Sønnen i huset rømte til en av søstrene, og morfar stikker av ganske tidlig på morgenene. Han orker ikke alt bråket!
De reiser gudskjelov i morgen! Problemet vårt  er ikke som mye bråk og mas, som parkering. Siden de har en sønn som er bevegelseshemmet, ville de ha vår parkering, foran porten vår mens de er her. Andonis og Irini har ikke bilen sin her, så de har leiebil disse ukene. Jorgos kjører rundt og leter etter parkering, og de har godt bra til nå. Vi forstår, og gir gjerne fra oss parkeringen, og jeg er inne når de er hjemme.
vi bor tett og har lånt bort parkeringen,
På fredag stakk jeg ut hit til Maleme etter å ha vært på arrangementet til minne om Suzanne Eaton utenfor Agora torsdag kveld, sammen med Jorgos( og Jack).

Nå er det nok ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ,
Det var rørende og opprørende. Det var noen kvinnelige helsearbeidere som hadde kalt sammen folk på sosiale medier, fått noen til å spille og synge frivillig og de holdt taler.

Fokuset var på hvordan vi kan unngå at noe sånt hender igjen, (hun ble voldtatt og drept av en psykisk syk mann fra Maleme.  han ble tatt, har tilstått og 7 andre kvinner har kommet fram med anmeldelser i etterkant. Kunne det vært avverget hvis de hadde anmeldt før, ville politiet ha gjort noe, funnet ham? Hvordan oppdrar vi sønnene våre, hvordan ser lokalsamfunnet på dette med vold mot kvinner? De var diskusjon og mange kvinner fra andre land som lever her, og greske kvinner tok ordet. Vi får håpe at noen hørte noe som fikk dem til å tenke i nye baner, og at kvinnesynet langsomt forandrer seg. På Kreta er det jo trygt å bevege seg ute, men hva som skjer bak husets fire vegger og hva som er akseptert som oppførsel, er det store spørsmålet. Når skal vi ringe politiet hvis vi hører noe inne hos naboen, eller vi kjenner en kvinne vi tror blir slått? Hjelper det å anmelde alle overfall og voldteker som skjer hjemme eller av en venn/kjæreste? Jeg har selv blitt voldtatt to ganger i min ungdom og ikke anmeldt det. Hvis du spør rundt deg, har dessverre veldig mange kvinner opplevd vold, og snakker aldri om det. Lojalitet og redsel, skam, var jeg lettkledd? Provoserte jeg? Ikke klar nok? Det er ALDRI en kvinnes feil hvis hun blir voldtatt, det er IKKE akseptert! Jeg er ikke redd for å være alene i Maleme, eller gå i byen alene om kvelden, redsel skal aldri få overtaket på meg! Jeg har aldri latt redselen ta overhånd, sånn er nå jeg, og det har jeg lært jentene mine. Vær forsiktig, men ikke redd.

























Her ute i Maleme koser jeg meg og slapper av og i går kom Jorgos og Jack ut en tur på ettermiddagen.
Jorgos var nervøs for om han ville finne en parkering i nabolaget da han dro hjem til kattene i 23 tiden. han fant ingen steder å parkere, hele havna og Gamlebyen var full av folk, og biler OVERALT! Lørdagskveld i august er det fulleste det blir. Alle leiebilene og alle greske turister som er her nå, pluss byens befolkning, det er i overkant av hva byen har plass til!
Han kom kjørende ut igjen, kattene fikk klare seg uten mat og mennesker.
fredag kveld,


Ja,ja, han tok med Jack og dro hjem i morges, fikk kapre seg en parkering og holde seg i byen i dag! Ai,ai, i morgen tar jeg bussen hjem, og så reiser de 4 hjem til Tyskland, og vi kan parkere foran huset igjen, og være ute i gården.
Sånn er livet i en populær by om sommeren, det må vi tåle, men et lite hjertesukk må man vel kunne komme med?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.