Besøk på MonEs

Hei igjen. I går var det min fødselsdag og den feiret vi sammen med Guri og Bjarne søndag kveld på restauranten MonEs i Gamlebyen. Bjarne og jeg er født på samme dag, men ikke samme år, så vi synes at det er hyggelig å gjøre noe sammen i den forbindelse.
De foreslo dette stedet, som vi ikke hadde prøvd, selv om vi visste om det.
Jeg skriver ikke noen matblogg, og jeg er ikke restaurant-kritiker, men jeg skal fortelle om denne kvelden allikevel.
Restauranten ligger i et sidesmug til knivgata ved den indre bymuren. Gata heter Parodos Kallinikou Sarpaki, og det er godt skiltet til restauranten som ligger i et helt nytt hotell med samme navn.
Hotellet er selv sagt av høy klasse og er ganske populært blant reisende fra hele verden. Navnet er Monastry Estate og forkortet blir det MonEs.
Det ligger i et eldgammelt bygg som er ny-renovert og er en opplevelse i seg selv med masser av historie. Huset ble bygget som et rikmannshus på 1500 tallet av en venetianer, og senere ble det kjøpt av en tyrker og har mange spennende detaljer.
De har for eksempel en hamam og glassgulv i resepsjonen og i toalettområdet. Man kan se en dyp, gammel brønn med glass over. Under gulvet ser man utgravninger fra tidligere bosetninger tilbake til minoisk tid.
synlig hamam fra restauranten,

dyp brønn i resepsjonen,

glassgulv i trappen,

til toalettene,

hamamen,
Guri og Bjarne er fan av restauranten og ville gjerne ha oss med. Dette er jo et litt sofistikert sted, og de har alt det en bra restaurant skal ha. Jorgos er ikke helt komfortabel med sånne steder, han er ikke vant til det, ikke jeg heller. Vi vokste ikke opp med det, og har aldri hatt råd til det. Vi liker mat som er tilberedt av en kokk med tradisjonell mat og kjente smaker. Dessuten har vi aldri hatt råd til eller brydd oss om dyre viner. Vi føler oss litt ukomfortable på sånne fine steder, MEN det gjorde vi ikke her faktisk. Kelneren bodde vegg i vegg med Jorgos søster, og hilste varmt og stemningen var varm og hyggelig, ikke stiv som en kunne vente.
Maten var ikke så "gourmet" som en skulle trodd, og de bruker lokale råvarer og gamle oppskrifter, som de gir en moderne tvist. De har ikke så mye på menyen, og de hadde ikke det vi ønsket, men jeg regner med at menyen fungerer bedre i sesongen. Her ser du deres dakos, veldig god, ser ut som en cheesecake:

Vi fikk en veldig god suppe som forrett, som vi ikke hadde bestilt, jeg fikk boureki, god og helt trandisjonell, men med en annen serverings måte enn på tavernaer.
grønnsaksuppe,
min boureki,















Bjarne hane med tagliantelle. Guri og Jorgos bestilte kyllingfilet og klaget på maten, mens Bjarne og jeg var fornøyde.
Vi fikk kjempegode desserter og koste oss veldig.
Har du råd til å betale litt ekstra og liker en litt finere stil, hvorfor ikke prøve?
Spennende interiør i et spennende bygg med dempet musikk.
Om sommeren kan en sitte enten ute eller inne.
Søk på MonEs hvis du vil.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.