Februartur til Elafonisi.

Vi er inne i det som kalles Alkionides meres , Αλκυονίδες μέρες , "isfuglens dager" dvs varme vindstille dager i den kaldeste perioden. Jeg tenkte at en tur til Elafonisi, Ελαφονήσι måtte være topp og Jorgos var enig. Jeg overnattet i Maleme Μάλεμε og han kom med hundene på søndag formiddag og hentet meg.
på vei over mot øya,
Så kjørte vi over til sørvest siden der denne vakre stranda ligger. Det blåste kraftig vestavind, men temperaturen var topp.
Det var noen surfere i gang, noen familier på pick nick og noen turister der.

Alt er så annerledes på denne tiden av året. Grønt, rent og strendene er uten parasoller og folkemylder.
Jorgos var ikke særlig positivt innstilt til å gå i vannet, så da jeg hadde gått i forveien med Jack  over mot øya og oppdaget at vi måtte vasse det siste stykket, snudde vi å gikk inn til stranda igjen.
Ektor har problemer, ikke bare med å gå, men også med å se, og siden han ikke visste hvor han var, ble han helt forvirret og hørte oss heller ikke! Stakkars hund.
en forvirret Ektor,
Jeg fikk meg et bad, mens gutta så på, og vi fulgte med på en surfer som holdt på med sine akrobatiske hopp, og nøt en søndag på stranda i vinden.
etter badet,

gutta boys,
Det er ganske populært å surfe her utenom sesongen og søndager er spesielt populære dager selvsagt.
Jeg synes jeg fikk noen fine bilder av ham!



Da vi gikk mot bilen, møtte vi en flott lokal hest, hun het Stella og hadde nettopp badet! Den unge gutten som red henne, fortalte oss at hun er en georgalidiko Γεωργαλίδικο, en av de eldste hesterasene i Europa. Disse hestene har levd på Kreta i tusenvis av år!


blant sedertrærne,


flotte fredede sedertrær,

















Flott hest, flott dag og vakker strand!!!
På veien tilbake så vi anemoner, geiter og vi stoppet i Elos Έλος og fikk oss en matbit ved peisen.

















Her var det betraktelig kaldere og det var mye vann i bekken som renner gjennom landsbyen. Ikke så lenge siden de var snødd inne i noen dager.




Kommentarer

  1. Var øya helt adskilt fra resten av stranda nå igjen ?
    De siste åra har det jo vært mulig å gå tørrskodd over, men jeg husker at for 10-12 år siden så var det åpent og man måtte vasse over.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.