Malemes historie



Bunkers fra krigen på høyden 107,
Så har jeg vært ute og gått igjen i Maleme Μάλεμε, husk at det uttales Maaaleme. Jeg traver rundt, og finner stadig nye landsbyer og steder å besøke. Denne gangen gikk til stedet som kalles Υψωμα 107, høyde 107. Jeg så skiltet dit en dag var ute og gikk, og leste meg opp på dette før jeg besøkte stedet i går. Som jeg trodde hadde det med 2. Verdenskrig og Kampen om Kreta å gjøre, og det viste seg å stemme. Husk at den militære flyplassen i Maleme var stedet der det var planlagt at de tyske fallskjermsoldatene som skulle innta Kreta fra luften, skulle lande. Området var fullt av soldater fra Stor-Britannia,  New Zealand, Australia og Hellas, som visste om dette og ventet på dem. På denne høyden over flyplassen, kalt 107, holdt en Newzealandsk  tropp til. Jeg leser at fallskjermsoldatene for det første var uforberedt på å møte motstand, da de trodde Kreta var tømt for soldater, og at de var våpenløse.
fallskjermsoldatene faller over Kreta( Souda),

flyplassen under krigen,
Kampen om Kreta begynte 20. mai 1941, og Maleme var midt i kampens hete. Den første dagen klarte newzealenderne og holde tyskerne unna, men så regnet de med at de kunne trekke seg tilbake, og dagen etter tok tyske tropper denne høyden fra dem, og styrte derfra kampene etterpå. Jeg leser at denne handlingen kostet de allierte Kreta, men det er jo spekulasjoner. Uansett, her døde det mange unge menn og det er satt opp et kors til minne om de mange døde, med denne marmor platen med inskripsjonen: Τιμή και δόξα στους νεκρούς του υψωμα 107, Heder og ære til de døde på høyden 107.
De har også satt opp et lite kapell der. Det er et vakkert og fredfullt sted i dag, men det ligger en bunkers der og minner om tysk nærvær og krig.


bunkersen,

Jeg har undret meg over at Maleme er såpass nybygd og lite vakker som landsby. Andre steder på øya er landsbyene fra ventiansk tid og er vakre og stilfulle. Hva er bakgrunnen til dette lurte jeg. Og du vet, jeg kan ikke la være å lese meg opp på historie.
På en av mine vandringer her i området, fant jeg den minoiske graven som er funnet ikke langt fra landsbyen, så da jeg leste at det har vært bebodd siden minoisk tid, ble jeg ikke særlig overrasket. 
Stedet het Malama, som betydde gull. Man tror at de hadde gullgruver her i oldtiden.
ved inngangen til graven,

















I moderne tider lå landsbyen nesten tom, og etter at tyrkerne trakk som ut av området på 1800 tallet, flyttet mange sauebønder fra landsbyen Lakki høyt oppe i fjellet, ned dit i sommermåndene. De hadde alltid hatt sauene på sommerbeite på halvøya Spata, som stikker ut fra Kolimbari. De ble etterhvert boende hele året, men de hadde ikke bygget seg en kirke, og måtte stå tidlig opp på søndagsmorgenen for å dra til en nabolandsby som hadde kirke, og hadde en vakt som skulle vekke dem så de kunne komme seg i kirke. En søndag forsov han seg, og hele landbyen uteble fra messen!! Så ble det bestemt at de skulle bygge seg en kirke. De bygget en liten kirke til den hellige St. Andonios  eller Agios Andonios i 1840. Senere, 1912 ble dagens kirke bygget. Den er gedigen og ruver voldsomt i landskapet. Tydeligvis hadde de store planer for området.

dagens Maleme med kirken,





Under kampen om Kreta i disse blodige maidagene, ble også landsbyene rundt flyplassen bombet samtidig med Souda og Hania. Derfor er det ikke mye igjen av gamle bygninger i dagens Maleme.

litt gammel bebyggelse finnes,

og mange ruiner,




Disse maidagene har satt sitt merke på stedet, og det finnes minnesmerker overalt. Utenfor kirken er det satt opp en liten minnelund for falne fra Stor-Britannia. Hit kommer familiemedlemmer og setter ned minneplater enten til døde fra kampen, eller når en veteran dør.
Du finner minnesmerker over de døde i en hver landsby i området, og så har man det tyske krigs gravstedet. Her ligger 4485 tyske soldater begravet. De fleste er fra de første tre dagene, men  ikke alle falt på disse første dagene, men er samlet opp fra hele øya og ikke alle falne er funnet. Vi snakker om unge menn for det meste. Jeg har vært der og lest på minnestenene. De fleste er født rundt 1921-22.
fotografier og historie,


gravlunden,

ovenfor flyplassen 
De lokale kjempet mot fallskjermsoldatene med det de hadde for hånden, river, høygafler, gamle våpen eller bare hender. Senere gjemte store antall motstandsfolk( både kvinner og menn) seg i fjellene under hele krigen, og jobbet uavbrutt for å redde øya og folket der.
maleri fra Kampen om Kreta,

alle var med og kjempet,
Jeg vil ikke skrive detaljert om kampen om Kreta her, heller ikke presentere nummer eller feil som ble gjort, men en sterk historie fra nabolandsbyen Κοντομαρί Kondomariii vil jeg ta med til slutt:
I denne lille landsbyen ble alle de mannlige innbyggere drept av nazistene. I det hele ble 8575 kretere drept under krigen. De fleste av dem sivile. Utallige landbyer ble brent, som Kandanos og i mange tilfeller ble alle de mannlige innbyggerne drept, som represalier.
arrestasjonene i Kondomari
Jeg synes det vitner om storsinne, at de lokale ikke motsatte seg anleggingen av den tyske gravlunden på 70 tallet.
Området ble langsomt bygget opp igjen etter krigen, og i dag er det ca 700 innbyggere, pluss hoteller og villaer for sommerturisme. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Småprat

Søndagstur med Platanias kommune.

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Kathara Deftera i Nea Hora

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Lørdagstur med norske seilere.