Desember tur til Douliana og Fres.

Hos Maria i Fres med Jannis og Adrian,
Vi er inne i siste uke i advent, og det er julebasarer og julepyntet overalt. På søndag var jeg innom julebasaren hvor den danske skolen var representert. De hadde et lite bord ved inngangen, og de var veldig blide og flinke. Jeg kjøpte meg litt pepperkaker og danske vaniljekranser, og juletrepynt hos dem.
det danske bordet,


Karin med datter,
Ved siden av fant jeg en av mine første norskelever, Katerina. Hun lager dukker til dukketeater av pappmache og solgte også venninnenes kunst.
Katerina,

julebåt pyntet med lyspærer,
Jeg hadde fått beskjed om at vi hadde en kunde som ville ha en helt privat Douliana tur, så det var avgårde mandag morgen. Jeg møtte engelske Adrian på Kydon Hotel hvor han bor, og så kom Jannis og hentet oss.
Det viste seg at Adrian som er enkemann, var her alene på et 5 dagers opphold, etter å ha vært på en Battle of Crete tur i oktober. Han hadde vært med Jannis på GS Tours tur med samme tema, og var helt hekta på 2. Verdens krig generelt og kampen om Kreta spesielt. Han har lest alt som er skrevet på engelsk, og hadde til og med bøkene med seg i sekken!
Adrian ved starten av turen,
Vi startet opp i Douliana som vanlig, og fikk oss en behagelig tur i grønn natur og oppholdsvær. Flott med de kritthvite fjellene i bakgrunnen, og olivenhøst underveis. En blid og smilende familie som pratet hyggelig med oss.
på vei ned i dalen,

frodig og fuktig etter alt regnet,

ved hulekirken,



flott syn,

oliven legges i sekker,


vi nærmer oss målet,
Adrians sønn bor på Kolsås i Bærum, og han pratet masse om den norske svigerdatteren Brita, og sønnedøtrene sine. Da han hørte at min far kom fra Rjukan, og at jeg kjente alle detaljene om aksjonen på Vemork og heltene fra Telemark, ble han å fyr og flamme!! Han har sett alle filmer, lest alle bøker osv om denne sabotasjen, og har truffet Joakim Rønneberg i Skottland ved et jubileum. Da Jannis kom til Almirida for å hente oss, ble han bombardert med informasjon om sabotasjeaksjonen på Vemork, stakkars fyr!
stranda i Almirida er som vanlig full av jord etter et voldsomt regnvær,

Vi kjørte opp til Fres som vanlig, og fikk nydelig mat hos Maria og Vangelis. Bakte poteter rett fra vedovnen!! Maria fortalte at de hadde hatt mye å gjøre dagen før, også siden det var juleverksted hos Kirsten og Jørgen.


vi tar farvel,

to blide damer ved vedovnen,
Jeg har byvandring i morgen klokken 15, og jeg går også på torsdag samme tid hvis noen vil være med da. Etter det er det juleferie!!! Det er desember og jeg har tre turer på en uke, hvem skulle ha trodd det!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora