Novemberdager

Høst ved tavernaen Gramvousa i Kaliviani,









Siste innlegg, der jeg skrev om mine tanker rundt forskjellene og likhetene mellom grekere og nordmenn, fikk voldsomt mye positiv oppmerksomhet. Dette gjør meg veldig glad og optimistisk i forhold til å fortsette å skrive blogg, og jeg takker dere alle for positiv respons.
I går startet jeg opp med undervisning på en språkskole. Fire elever som vil lære norsk på et 4 måneders kurs, en gang i uken. Det blir bra.
Tirsdag den 13. i dag, det er litt surt og overskyet og en typisk novemberdag. I Hellas er det tirsdag den 13. som er en ulykkesdag tradisjonelt. Senere kom også fredag den 13. inn i bildet med filmer og bøker fra USA. dagens regnes som uheldig fra okkupasjonen av den gangens Konstantinopel, dagens Istanbul tirsdag den 13. 1453. At 13 regnes som et uheldig tall, vet vel alle, men det gjør også tallet 3, i Hellas regnes tirsdag som ukens tredje dag. Dette betyr jo ikke alt alle grekere er enige i dette!
Naturen forandrer seg her på øya ettersom vi nærmer oss vinteren. Siden dette er regntid her, og temperaturen ikke synker under frysepunktet, blir det grønnere og grønnere for hver dag som går.
Det begynner å blomstre overalt, og temperaturen er litt opp og ned, men frisk.

oliven høstes,

I mitt lille hjørnet av Kreta, både i Gamlebyen og ute i Maleme, er det litt stillere om dagen. Her er Splantzia er det mye mindre folk, og torget er ikke overfylt av bord siden det er kaldere, og regner av og til.

I nabolaget er det stille. AirBnB huset tvers overfor kjøkkenet vårt, står tomt. naboene Andonis og Irini har reist tilbake til Tyskland for vinteren, og ingen barn og barnebarn kommer og går, og ingen roper. Helt stille...
Sifis som ofte roper og spør alle om røyk er på sykehuset, kanskje får han komme på gamlehjemmet, og hos de engelske, tyske og franske står husene tomme nå. Hestedrosjene kommer sjeldent forbi, men cruiseskipturister forviller seg stadig bort til torget vårt.
Det er stillere ned i havna også, men jeg har fremdeles byvandringer. Her er fredagens par Sue og Nick fra USA.

Ute i Maleme er det vinterstengt på hotellene og tavernaene nede ved stranda har stengt, men landsbyen har nok av andre spisesteder og nok av folk.
Vi drar på høstlige søndagsturer i området, og finner nye små tavernaer på småsteder vi ikke pleier besøke. Jeg har sluttet å lage mat til Jorgos, da jeg har en så avbegrenset diett og han kan spise alt, så vi går på små lokale steder, og bestiller tradisjonell mat som han elsker, og jeg spiser det jeg tåler.
Høsten kan være en riktig deilig tid.
fra tavernaen Agarathos,

Kaliviani,


Sirili nær Maleme,

landsbyen og kafeneio Sirili, fantastisk mat,
Jeg går på tur med hundene i olivenlundene, og på søndag fikk vi Jorgos med!! Ellers kan vi kose oss inne i huset vårt.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.