Høst i Maleme

Et eldgammelt oliventre, fullt av frukt,
Høsten sniker seg langsomt inn over øya vår. Dagene blir kortere og litt kjøligere, men det er deilig. Jeg reiste ut til Maleme på mandag og overnattet. På vei til bussen møtte jeg denne fyren, som hadde kommet ned fra fjellene, og skulle hjem igjen.
Det er et eget liv på denne bussen ut langs kysten, den som går helt til Kolimbari. Trekkspillbussen kalles den her. Her er det alltid en ungdom som er billettør og passer på at folk kommer av der de skal. De roper navnene på stoppestedene, og styrer fælt. I går var det en flink driftig dame, hun hadde oversikten og pratet med alle. Ropte fram til bussjåføren, og passet på at alle kom seg av med poser og vesker. Bussen var full av landsbyfolk som skulle hjem, skoleungdom og noen finske familier. Tydelig å se forskjell, noen i jakker og langbukser med bæreposer, noen i shorts og bikinioverdel med badeveske. Det er jammen meg et eget liv ja!
Hadde en deilig tur i området på ettermiddagen. Det er en nytelse å rusle rundt mellom oliventrærne og å besøke små landsbyer. Stillheten, luktene og følelsen det gir å gå , er herlig. Det var overskyet, men falt ikke en regndråpe i hele går.




























Jeg ventet en tekniker som skulle komme å legge inn nettforbindelse, og han kom på morgenen. Det var et lite problem med husets forbindelse med en boks utenfor, ikke vet jeg, men jeg må få tak i elektriker og da er det ok.
Jeg ventet storbesøk av fetter og kusine Kolstad med maker,Bente og Morten, Bjørn og Lisbeth, og Elisabeth og Rune. Hele gjengen dukket opp i 13 tiden, og hunden Shadow var med. Vi koste oss i gården og praten gikk livlig.
kos i gården,

Etter en stund kom Jorgos også, med våre hunder.
Heldigvis har vi god plass i Maleme, og været var ok, så vi satt ute under pergolaen.








Rosene blomstrer og det er så deilig nå.
Vi hadde bestemt oss for å gå ned til stranda og spise der nede, så vi dro til vår favoritt-taverna The Wave, og spiste ett herremåltid. De stenger om noen dager sa de. Det er jo mest finner igjen her nå, de og danskene har høstferie denne uken. Det er barn i alle aldre rundt omkring.
kirken i Maleme,

vi spiser på The Wave.

fra stranda i dag.




                                                       
Det er deilig der ute, og jeg er like lykkelig hver gang jeg har muligheten til å dra dit ut. På denne tiden av året, er det deilig å gå og det blir grønnere og grønnere for hver dag som går.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.