På tur med venninner

Alle damene samlet,



Jeg hadde den gleden å treffe Kari fra Risør med venninner og kusiner i går. Riktignok er både Kari og kusinene fra Kragerø, bare så det er sagt!! De bodde på det koselige El Greco hotellet i Theotokopoulogata i Topanas bydelen i havna.
 Kari har vært med meg på byvandring for flere år siden, sammen med noen venner av meg. Jeg bodde jo mange år i Risør, og har røtter der. Vi ferierte alltid hos farmor i Risør hver sommer, og senere flyttet alle vi tre søstre dit. Etter at jeg flyttet til Kreta, hadde jeg en campingvogn i Risør, og vi campet der hver sommer, så Risør er en stor del av livet mitt.
Disse venninnene var på en dametur i forbindelse med Karis kusine Gretes 60 års feiring. De hadde vært noen dager på vakre fredfulle Loutro, og tok de siste dagene i storbyen!
Vi møttes nede i havna og gikk rundt og så oss om. Det viste seg jo selvsagt at de kjente søstrene mine, tantene mine og vennene mine i Risør. De hadde til og med med en gave fra Risør til meg. Med på turen var Kari, Grete,Bjørg, Anne-Lise,og Gunn.




I Splantzia tok vi en lang pause på kafe, og praten kom inn på min avdøde søster Liv. Veldig trist, men godt å snakke om henne.

I den lille Agia Irini kirken var det pyntet fint, og gjort klart både inne og ute til kveldens helgen fest. I dag er det Irini dagen, og feiringen begynner kvelden før. Siden kirken er så liten, var det gjort klart utenfor.






Etter en tur på muren og i Porto Del Colombo bydelen, gikk vi på Tamam og spiste et herremåltid! Vi glemte å ta bilde av maten, men vi spiste de herligste mezeene på en tallerken, iransk ris, boureki, ovnstekt geit, saganakiost og den herlige Tamam salaten!! 
på muren,


fine trapper,

og fine damer,


                                       avslutning på Tamam

Selv smakte jeg litt på geitekjøttet og det gikk bra. Etter raki og kaker skilte vi lag, og snart flyr damene hjem til Risør og omegn.
utenfor Tamam,

fin 1. maikrans i havna.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.