Tre byvandringer!

Fra knivgata,
Utrolig og uventet, men jeg går fremdeles på byvandringer, og oftere enn noen gang. Denne uken bare, hadde jeg tre turer i Gamlebyen. Mandag, onsdag og fredag ringte de fra kontoret og lurte på om jeg kunne ta en tur! En hyggelig amerikansk dame på mandag, på Europaturne med mannen. Han sto over byvandringen, men hun ville lære litt om byen hun besøkte. De bodde på et lite hotell i Topanas i havna. Vi ruslet rundt i regnvær og litt opphold innimellom, men hun ville ha hele runden.
den gamle såpefabrikken i Kondilaki,
fra det jødiske kvarteret,





Hun var spesielt engasjert i det jødiske kvarteret siden hennes mor var jødisk. Hun fortalte meg at du regnes som jøde bare hvis din mor er jødisk, og ikke hvis din far er jøde. Så lærte jeg noe nytt igjen.  Jeg tenkte at jeg var heldig som fikk en tur på denne årstiden.


Onsdag morgen ble jeg oppringt igjen, kunne jeg ta en tur klokka 12? To veldig hyggelige unge menn, fra Irland og Spania ville på byvandring.


De bor i Tyskland, og liker å feriere i november i Europa. De foretrekker stille byer og lite turister. De bodde i Koum Kapi i en AirBnB leilighet og var åpne og nysjerrige på byens historie. Jeg hygget meg med dem, og været var strålende her i byen på denne dagen.
fra Kastelli,

Splantzia,



oppe på muren,
Jeg fikk også høre om hvor vanskelig det er for en spanier og leve i Nord-Europa.
Siste turen på fredag formiddag, hadde jeg med et hyggelig par fra Kanada. De bodde også i havna og hadde lest mye om Kretas historie. Jeg nøt deres selskap med masse spørsmål og vi snakket mye om forskjellen på Kanada, Norge og Hellas historie.

fra klosteret på Kastelli høyden,


Ja, det må jeg si, de siste ukene har vært fulle med guiding etter at sesongen skulle være over for min del. jeg synes det er hyggelig og liker å gå i disse temperaturene og i stillere gater.
De siste dagene har det vært flagget på halv stang her i byen, til minne om de 17 døde under flommen i Mandras på onsdag.
det ble flagget på halv stang ,

Ta kontakt med GS Tours hvis dere ønsker byvandring i vinterhalvåret, så ringer de meg.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.