Novemberhverdager


Vi har deilige varme dager for årstiden. Litt regn i forgårs, men det forsvant fort. Temperaturen går fort opp i 23 og solen varmer oss. November har det negative at det mørkner fort, og fra solen går ned er det utrolig fuktig. Temperaturen synker og fukten ligger klamt etter varme solrike dager. Jeg nyter gården min, og den gamle gule rosebusken etter tante Dimitra, blomstrer igjen etter sommeren da den virket helt død. Jasminen vokser og blomstrer snart og mye blomstrer her. Noen bilder fra morgentur til fyret, og fra gården vår.


den gamle gule rosebusken,

og den røde,

gjør en fin bukett,
Jeg ser at snøen har lagt et lag med melis over deler av Norge, men her har vi normal november for tiden.

















Noen nyheter som kanskje interesserer dere er fra byen her.
I dag fant en kvinne som har en liten kafe i et lite kjøpesenter vi har i sentrum, en død mann utenfor kafeen hennes. Han het Vassilis, og hadde sovet der utenfor hennes kafe siden 2009. Han var fra Nord-Hellas og hadde valgt Hania og livet som uteligger. Alle som kjen
"hjemmet" til Vassilis,
te han og traff ham hver dag, hadde bare positive ting å si om ham. Han solgte koulouria, de runde tynne brødene med sesam du ser at blir solgt overalt, og levde av det. Han nektet å ta i mot hjelp, penger eller bolig. Han var elsket av alle på senteret, og fikk klærne sine vasket på et renseri hver uke.
Hvem var han, og hvorfor valgte han denne friheten? Vi vet ikke, men han døde i natt 70 år gammel av naturlige årsaker, stolt og fornøyd med det livet han selv hadde valgt.
En ny innsamling til et sykt barn har startet. Lille Dimitris på 5 år, er født med store helseproblemer, og trenger hjelp til å prøve en siste operasjon i England. Foreldrene er utslitte og ber om økonomisk støtte til dette siste  håpet, dette siste forsøket deres på å hjelpe sønnen deres. I løpet av få dager har de samlet inn 100.000 euro fra folk fra byen her, og det er nok til å reise til sykehuset! Denne gangen håper vi alle at barnet overlever, og lever opp!!
Jeg så Skavlan på netttv, og jeg ble rørt av Vanessa Redgrave som har spilt inn en dokumenterfilm om flyktningkrisen og grekernes omsorg og menneskelighet. Vi snakker ikke om politikk, men om alle de fattige hverdagsmenneskene som hjelper hver gang de blir spurt, eller ser nøden foran seg.
Skjekk ut denne videoen jeg fant på lokalnyhetene i dag!! En malaiser prøvekjører verden rundt med en Porshe Cayenne og har lagt ut denne videoen fra Kreta!!
Nå skal  jeg en tur til tannlegen. Jeg har en superflink ung tannlege, som jeg ikke besøker flittig nok siden jeg har tannlegeskrekk. Jeg fikk det av den forferdelige skoletannlegen vi hadde på barneskolen. Hun maltrakterte tennene mine og var hardhendt og brutal! I dag skal jeg synke ned i en moderne tannlegestol, få en bedøvende sprøyte og bli pent behandlet. Allikevel sjelver jeg i skrekk. Men,men det går nok bra.
Etterpå har jeg ukens andre byvandring fra GS Tours, og en norsktime. Fullt program, og ingen tid til å kjede seg altså! Forresten, i disse dager minner Facebook meg på at jeg feirer 4 års vennskap med diverse. Det er fordi det er 4 år siden jeg startet å skrive denne bloggen, og å legge den ut på diverse fbgrupper og dermed ble kontaktet av flere flotte personer, som jeg er stolt av å kjenne og har truffet her på Kreta etterpå! Takk for vennskapet og takket væreoggen!Ha en god dag videre, med eller uten snø!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.