Oktoberhelg i Hania.

Jeg skrev i siste innlegg om en dansk konsert og en adopsjonsdag for hunder som skulle ta plass denne helgen her i byen. Jeg besøkte begge, og hadde en veldig fin opplevelse.
Stor sangglede i Sjællandskoret!

På kvelden gikk jeg innom og hentet søster Gro som er her på ferie, og vi koste oss veldig med dansk korsang. Det gjorde alle de fremmøtte! Koret besto av kvinner og menn over 60, men du verden for en rytme og sangglede de hadde!

De sang alt fra Beatles og Clapton til danske sjømannsviser og gospel.
danske sjømannsanger med stor innlevelse,
Karina forteller om skolen og introduserer koret,




Noe for en hver smak. De sang også to greske sanger og hadde delt ut den greske teksten til den ene, så alle kunne synge med. Jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke hadde så store forventninger, men mine forventninger ble innfridd og mere til.
 Konserten som ble holdt på seilforeningens kafe, var organisert av den danske skole og kulturforening. Karina fra foreningen, ønsket oss alle velkommen. Det var et internasjonalt publikum, dansker, grekere, hollendere, nordmenn, engelske osv. Gleden deres smittet over på oss! De var på ferie her, og la inn denne gratiskonserten for å glede dem selv og alle oss!
gaver fra koret til arrangørene,
I går morges var det flott vær og vindstille. Her er noen bilder fra en strålende  morgen på moloen. Ganske mye folk ute å gikk, men ikke helt overfyllt som det kan bli i juli/august. Jeg var nede og badet, etter markedet. Det var varmt, men skyet til utover dagen.






Og så tilslutt, adopsjonsdag for løshunder i havna.
Denne lokale dyrverngruppen som heter Filozoikos Hanion, arrangerte denne dagen.
informasjon fra foreningen,
De prøver å finne hjem lokalt til hunder de plukker opp. De steriliserer og vaksinerer hundene, og passer på dem til noen kan overta dem. Da blir det underskrevet adopsjonspapirer og de blir fulgt opp etterpå. Mange unge, deriblant min niese er veldig aktive og jobber hardt for at katter og hunder skal få et godt hjem. Rafaella selv har adoptert to hunder og en katt! Snart er hun oppe i onkel Jorgos antall! Ledrne er advokater og kjenner både loven og de lokale politkerne godt. De stiller stadig opp i pressen og er godt hørt her i byen.



Jack hilser på en trebent hund som trenger nytt hjem,

mange kom forbi med sine hunder,



venter på nytt hjem,

med en eske med valper,
Midt oppi dette meget godt organiserte opplegget med hunder til adopsjon, dukket det opp en ung jente med en eske med valper hun sier at hun fant. De ansvarlige var lite villige til å la henne gi bort hvalpene der og da, men hun hørte ikke på dem. Flere av hvalpene fikk nye hjem. Hvorfor reagerte de? Fordi de vil være så sikre som mulig på at de får gode varige hjem, og ikke blir kastet ut etter en stund når de begynner å spise sko, leker, klær, tisse overalt.
diskusjon om adopsjon, eller bare bli kvitt valpene,
Mange utlendinger samler opp hunder og katter, har dem i sheltere og sender dem til Nord-Europa. De mener at det er det beste, og alle fly er noe fulle, dvs.2 hunder. Men er det eneste løsningen? Kanskje de kunne få et like godt hjem i nærmiljøet og sluppet den lange slitsomme prosessen med adopsjon til utlandet. Opphold med masse andre dyr, gjør dem ofte usikre og nervøse, og flyreisen i bur under flyet er ikke bare enkel for en løshund. Dette er nå min mening, dette er min blogg og jeg ser dette med mine øyne. Alle forsøk er flotte, og det må opplæring til for den yngre generasjon, så de kan lære å respektere dyr. Tror bare ikke at ikke grekere klarer dette selv, her er det en del konflikter mellom utenlandske og lokale dyreverngrupper dessverre! Heldigvis var det flere som fant nye hjem, både av valper og litt eldre hunder!
klare for adopsjon,

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.