Rapport fra de siste dagene.

Onsdagens gjeng,
Hei igjen og takk for all positive tilbakemeldinger og støtte til mitt forrige innlegg. Flott at så mange ser på turismen på samme måte som jeg.
Husker du historien om lille kreftsyke Evangelia som trengte økonomisk hjelp til å reise til England for et siste håp om å overleve? Hele byen samlet inn penger, og i løpet av 3 dager var beløpet familien trengte samlet inn! Støttekonserter ble avlyst og familen er nå på plass på sykehuset i London. De er jo glade og veldig overrasket over at det var så stor interesse for å hjelpe lille 8 årige Evangelia. Hun har skrevet en takkehilsen, og sendt til avisene og nettsidene som støttet henne:
Jeg takker dere av hele mitt hjerte!!!
Nå håper vi bare at hun mot alle odds kan få et godt og langt liv.
Jeg leste en lite innlegg fra en italiener som hadde havnet på det offentlige sykehuset og måtte operere. Han var veldig fornøyd både med behandlingen, legene og sykepleierne og følte trang til å takke dem offenlig. I disse krisetider som han skriver, var han postitivt overrasket og trygg på sykehuset. Vi hører så mye klager overalt, og negative nyheter, heldigvis at det skjer noe bra også!
Jeg var en tur på kafe med Katerina og vi satt på Ela da en lirekasse kom forbi. Lirekasser begynner å bli sjeldne, men når vi ser en, er det en glede!! En hyggelig måte å be om en slant på.
Monica er omsider utskrevet fra sykehuset, hun med  prolaps i ryggen. Forsikringsselskapet betaler for hotell til hun kan sitte de 4 timene på et fly, og legen er fornøyd med utviklingen. Hun er fremdeles fornøyd med behandlingen  hun har fått.
Tonia har tatt stingene i dag etter kneinngrepet, og hun halter avgårde og ønsker å reise tilbake til Norge og komme i jobb igjen. Hun har vært til kontroll annen hver dag, og nå skal hun tilbake på tirsdag, så håper vi hun blir "friskmeldt" og kan reise hjem. Det begynner å bli tynnslitte nerver her, hos noen og en hver!
Jeg kjenner meg sliten om dagen, og er glad for at jeg skal til Loutro i morgen. Dem som skulle ha vært med, meldte avbud, men jeg drar allikevel. Jeg trenger de dagene der nå. Jeg synes det er kjempetrist at Tina og Morten ikke kunne komme, og min familie vil ikke være med.
Du får rapport fra Loutro når jeg kommer tilbake.
I går var det vanlig onsdagsvandring med 5 nordlendinger. Laila Johanna kom med bussen fra Paliohora med bussen for å være med. Det satte jeg selvsagt eksta pris på. Familien Johansen med far Einar og mor Brith May og datteren Ellen med mannen Geir Roger.
Laila Johanna, Einar, Brith May, Ellen og Geir Roger ved den katolske kirken,
Frans av Assis statuen ved den katolske kirken,



















Vi tok med litt guiding inne i synagogen av en ung jøde fra Østerrike. Han fortalte oss om jødenes historie gjennom tidene på Kreta, og spesielt i Hania, om synagogens og dens historie og daglig bruk.
fra synagogen,
Nå som vi går klokken 17.00, er synagogen åpen, den stenger klokken 18.00. Men jeg lærte noe nytt, og vi behøver ikke ha guide der neste gang. Uansett, besøk synagogen den er verdt det!
fra muren,

fra Kastelli,

en gammel dør,

i gatene på Kastelli,
Vi så også døren til den nyoppdagete tunnelen i den byzantinske bymuren oppe på Kastelli.
spennende nytt funn i muren!
Vi avsluttet med et mezemåltid på Bourbous på torget i Splantzia som vanlig, Jorgos holdt oss med selskap i går kveld!
vi hygger oss med lokal mat.
Altså, jeg er borte fredag og går ikke til Halepa. men neste onsdag er det byvandring som vanlig, men altså klokken 17.00! Noe synes at jeg skriver for mye om byvadringene, og de som er med. Dette gjør jeg fordi de synes det er artig å få være med i bloggen, så vær tålmodig, noen uker til og sesongen er over for denne gang og det blir andre temaer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.