Sesongens første byvandringer.

Skjærtorsdag og påsken er i full gang. Butikkene er åpne ekstra mye så alle kan få kjøpt inn mat og gaver, og kirkene er åpne for de troende. Stearinlysene, kalt lambada, som alle barna tar med seg i kirken lørdag kveld selges absolutt overalt!!
stearinlys til salgs,
Dette bildet er fra butikken hvor jeg fikk meg nye nøkler slipt til!! Min svigerinne er i gang med kalitsonia baking og sender bilder på løpende bånd! Mmm de er kjempegode!!
kalitsonideigen,

mizitrablandingen,

deigen stikkes ut med en skål,

og fylles med ost,

klare til steking,

i ovnen,
I går hadde jeg en meget travel dag. Fremdeles hostende og hes, fikk jeg årets første byvandring litt tidligere enn regnet med. Jeg ble oppringt fra reisebyrået om jeg kunne ta en formiddagstur også.
Det var familien Raviv som trengte guiding. Jeg stilte opp, og viste dem rundt. De var fra Israel og det var far, mor, fire barn og to kjærester!!
familien med guiden,
Veldig hyggelig familie,og veldig spesielt å ta dem med til det jødiske kvarteret og fortelle de kretenske jødenes historie og vise dem synagogen. Da vi kom dit var den åpen, og jeg forlot dem der.


Senere, klokka fem fant jeg ti ivrige utenfor GS Tours! Jeg den glede å ha med en lokal som bor i Trondheim på denne første offisielle turen min. Lambros leser bloggen min og jeg ble veldig glad over å se ham. Han hadde med to norske venner, Jan Henrik og Kjerstin.Vi hadde ellers med oss et dansk par, Ida og John, en norsk familie på tre Frida, Marie og Geir, og Odd som kom alene og følger bloggen ivrig, og sist Lene som har leilighet i Nea Hora. En fin bukett med ivrige påsketurister!
Jan Henrik, Lambros, Kjerstin, Odd, Marie, Geir, Frida, Lene, Ida og John
Vi hadde en spesielt hyggelig tur med innslag av påske og vi gikk innom Domkirken, hvor påskens onsdagsmesse var i full gang.
ved Domkirken,

Etterpå besøkte vi den katolske kirken tvers ovenfor.
inngangen til den katolske kirken fra Halidon,

Før vi ruslet inn i den jødiske kvarteret og deretter opp på muren. Du kan tro det er frodig nå!! Blomstene er like høye som oss og snøen ligger enda på fjellene, et flott syn!!





















Nytt element i vandringene i år blir besøk innerst i båthavna ved begynnelsen til moloen der de offentlige venetianske toalettene er restaurert. Her det flott utsikt og alle bør få det med seg.



fra formiddagens tur,












fra formiddagens tur på den østre bymuren,
Vi endte opp i Splantzia og de som ville, besøkte kirkene våre, Agia Katerina og Agios Nikolaos.
i Splantzia





appelisinteet ved kirken blomstrer,
På grunn av at jeg følte meg helt på topp, skiltes vi uten å spise sammen. Jeg håper fra neste uke å ha fast stopp på en fin lokal taverna her på torget som heter Αυλή των Θαυμάτων, Avli ton Thavmaton. De har ikke åpent enda, men de åpner denne uken.
På lørdag formiddag har jeg avtalt Halepatur men fire fra byvandringen. Hvis noen vil være med, så gi lyd!! Plass til flere. Fra neste uke går byvandringene  hver onsdag og Halepaturene fast på fredager klokka fem, frem til juli, da starter alle turer klokka seks.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora