På byvandring med kommunen

omvisning i Agios Nikolaos,
I går var jeg med på en byvandring i kommunens regi. Det var veldig vellykket men en utrolig engasjert guide. Hver vår arrangerer Hania kommune disse turene for byens befolkning helt gratis. "Jeg blir kjent med byen min" Jeg har skrevet om dette før, flott tiltak og veldig populært. Selv har jeg vært med i mange år, og lært det meste av det jeg lærer bort på mine turer her. Denne gangen skulle denne første turen handle om kirker i gamlebyen, og siden det regnet hele natten og hele lørdagen, var det nokså usikkert om det ble noe av. Men været bedret seg, og av de 150 som hadde meldt seg på, dukket ganske opp etterhvert.

vi ble ganske mange,
Som du som kjenner mine vandringer vil se at det er kjente steder, mitt nabolag faktisk!! Jeg møtte min tidligere elev Anna som driver Alkionides hotell og vi holdt følge.
koselig følge med Anna,
Vi hadde flere barn, unge og en hund i gruppen. Programmet varer ti ut i mai og det er mye spennende på programmet.

en hund,
både unge

og flere barn,





































Jeg trenger dette for vandringene mine, bra med nye innslag, nye ruter og ny kunnskap!!
Vi startet i vind og gråvær og hadde det første stoppet ved Agora. Den entusiastiske arkeologen som guidet oss frivillig på denne søndagen, var mer enn lykkelig over å ha så interesserte tilhørere. han fortalte om byzantinske, katolske og ortodokse kirker, moskeer og om kirker gjort om til moskeer, lagere , bakeri og butikker under ottomansk regime, men noen av dem overlevde og fungerer i dag som ortodokse kirker. I middelaldren var det 32 kirker i byen, dagens gamleby!!
første stopp,
Han fortalte mye spennende om de forskjellige kirkene og moskeene i Splantzia, Kastelli og havna. Jeg kommer til å ta dette med i mine turer, så følg med og opplev selv!

entusiastisk arkeolog,
Jeg er jo ikke så flink og kunnskapsrik som ham som har dette som arbeid og har jobbet med oppussigen disse kirkene selv.
fra Agious Anargirous

vi fikk høre mye historie,

spennende ikon fra byzantisk tid,

"vår" kirke Agia Katerini,

og Agios Nikolaos i Splantzia,

Agia Irini utvendig,

og innvendig, 

Agios Elefterios,
fra Agios Elefterios,

fra dominikaner klosteret på Kastelli høyden,

restene etter kirken,
Det å være turist i sin egen by er spennende og lærerikt. Mange byer har jo disse vandringene, utnytt deg av det hvis du får sjansen!
han hadde bilder med og fortalte om nedrevde kirker også,
Det å gå rundt i en historisk by med en arkeolog eller historiker er jo veldig spennende og morsomt hvis man elsker historie.

0
Vi hadde hellet med oss og det ble opphold hele dagen.
Vi skulle gå i 2 1/2 time, men han var så glad og entusiastisk at vi sluttet ikke før etter 4 timer!!mange hadde falt fra etter 3 timer, andre etter 3 1/2, men Anna og jeg fulgte ham hele veien.
Anna på Kastelli,



det ble litt kaldt til slutt,
de siste entusiastene etter tre timer,

Det var det verdt. Når jeg kommer tilbake, skal jeg være med på en tur i Halepa og en oppe på Akrotiri tenker jeg.
Følg med på bloggen og på siden min om turene. De går hver onsdag fra 12. april. Fra klokken 17.00 fram til juni, da begynner vi 18.00. Vi starter fra GS Tours kontorer i Episkopou Chrisantonou 37.
Jeg teller ned til reisen min, og på lørdag blir jeg 60! Mer om det i mitt siste innlegg før "ferien" min!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.