Året som gikk

2016 er over, det er historie. Men en annen historie for hver av oss, en annen historie for hver by, hvert land og hver verdensdel.
For USA var det valgkampen og vinneren Trump. For Syria fortsatt krig uten håp om en slutt. For mange land i Afrika sult og uroligheter.
For Europa var det et år med mange terrorangrep, for Norge et år med flyktningdiskusjoner, dårlig sommer og snøløs vinter. For Hellas året da krisen fortsatte, ukesuttaket i bankene gikk opp fra 410 til 620 i uka det såkalte Capital Control. Det ble generelt lettere for grekerne å reise, å overføre penger til utlandet, drive handel osv. Varm og lang sommer, kaldt og vått med masse snø de siste dagene i året.

Landet er fremdeles i krise, arbeidsløsheten, fattigdommen og store problemer i helsevesenet, osv. Flyktningene som sitter fast i tusen tall i Hellas lider enormt. Mennskene som enda lever i Syria har det grusomt og ønsker også å rømme. Men tenk på faren de utsetter seg for, og så blir de sittende fast her i dette kriserammede landet, mens europeiske land som Norge sitter å diskuterer hvor mange de vil ha. Hvor er det blitt av menneskeverdet?
flyktninger i Nord-Hellas drømmer om et nytt liv i 2017.



MEN dommedagsprofetene har enda ikke hatt rett, grekerne holder ut og støtter hverandre på alle måter. Store grupper unge ferdigutdannete flytter utenlands og prøver lykken der, med håp om å flytte hjem igjen senere. Turismen gikk opp og for Hania går tingene faktisk bra. Mange besøker byen hele året, og generelt klarer vi oss bra.
økning i turister og fornyet flyplass i 2016,
I mitt liv ble det året da de yngste døtrene i Norge klarte å skaffe seg jobber og den eldste flyttet inn i en enebolig i Slemmestad med mann og barn. Daniel fylte 4 og Sebastian 1 år i 2016 og besøkte oss i juni da vår niese Rafaella giftet seg. Tonia ble her hele sommeren sammen med Dexter.
barnebarn på besøk,

Dexter på sommerferie,

fra Rafaellas bryllup og Jannis barndåp,

familien fra Norge i bryllupet,
Tonia og Dexter på ferie,

























Jorgos ble med til Norge i juli og vi koste oss med familien der.
Jorgos i Hemsedal,
Min søster fant en ny mann, og vi har feiret både jul og nyttår fra hverandre for første gang på 7 år! Men det er jo kjempepositivt! Og Tonia kom ikke hjem til jul, hun ble i Oslo. Det var vi alle enige om og hun hadde det det bra med Stines familie vet du!
Vi mistet to katter i sommer og dyrene i familien blir færre og færre.
Jeg hadde så mye besøk i 2016 som aldri før, og jeg hviler enda ut! Neida, så ille er det ikke, hyggelig at "alle" valgte 2016 og Hania for sin ferie!!
besøk av Bendik "den syklende bergenser" med familie,
Jeg startet opp med samarbeid med et lite familiedrevet turistkontor, GS Tours og samarbeidet melleom Jannis, Dimitris og jeg utviklet seg positivt for alle parter!
aller første turen i 2016,
Dimitris foreslo en ny tur ut til bydelen Halepa, og det ble tur nesten hver fredag hele sesongen.
mange flotte turer til Halepa



med hyggelige mennesker,
Vi hadde glede og nytte av hverandre gjennom hele sesongen heldigvis! Vi byttet taverna og prøvde ut Salis. Jeg hadde mange flotte turer hele sesongen fra mars til november med masse koselige folk, mest nordmenn, men også andre skandinaver og engelsktalende i 2016.
fra byvandringer,

vi spiser på Salis,
Det ble mange hyggelige kvelder på Salis og jeg la på meg så mye at nå er det diett på meg!!



















Jeg liker nye ting, gode ideer og tiltak, og har påtatt meg å skrive for dem også i bloggen til Faboulous Crete som Jannishar startet opp. Til og begynne med, oversatte jeg innlegg fra bloggen min, men nå har jeg skrevet noen helt nye også.
http://fabulouscrete.com/blog/
Vi planlegger å starte opp med enkle turer i naturen med GS Tours. Holder dere underrettet+ en påskepakke som er underveis og høstpakken vi hadde tilbudt i fjor. Det blir en gresk påskeuke, spennende. I år faller jo begge påskene samme dagene for en sjelden gang. Jeg venter bare på teksten som skal oversettes til norsk!
fra Gavalohori,
2017 kan bli et spennende år, det kan bli et år med nye utfordringer og nye opplevelser, hvis vi sier ja til utfordringer og nye ting! Det kan selvfølgelig også være utfordringer av negativt slag, av dem vi ikke venter oss, og som slår oss ut. Hvem vet hva dette året vil bringe for liten og for stor, for fattig og for rik! For Europa, Hellas og Hania. Blir det nye Ryan ruter hit fra Oslo? Blir det en varm sommer? Blir det mindre terror i verden? Holder helsen? er vi her alle neste år? Hva vet vi, ingenting. Men vi kan ønske og håpe på en bedre fremtid ikke bare for vårt eget land, oss selv og våre, men for hele verden!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.