Sirikari- Polirinia

Søndager er turdagene til EOS, Den Greske Fjellklubben, Hania. De arrangerer turer hver søndag hele året, og ofte er det overnattingsturer. Hvem som helst kan være med, programmet finner du her: http://www.eoshanion.gr/en/
Det koster vanligvis 15 euro for ikke medlemmer og man ringer og melder seg på, eller on line på EOS side. Selv i jule og nyttårshelgene er det aktiviteter hvert år. En av fjellhyttene er åpne og der samles de som ikke har noen andre å feire med. I år er det på hytta Tavri oppe over Askifos platået. Kallergi blir også oppe hele juleferien for dem som vil besøke den, eller overnatte. Der er det mye snø, den ligger jo veldig høyt!!
Tavri,

Kallergi over Omalos,
Men altså, denne søndagen startet vi ut fra Sirikari over Kastelli. Det var 6 grader da vi startet, og vi var 55 personer.
 lurt med luer i det kalde været,
Skoleelever fra Kastelli, en pappa med sønner, ungdommer og alle aldre opp til over 70. En lett ravine å følge for de fleste denne ravinen som heter Polirinia ravinen. Vi brukte 2 timer, men den kan gås fortere.
lett ravine å gå,
På denne tiden av året er det grønt, om sommeren er den sval. Anbefales for alle. Dette er en grønn sti, dvs at den har grønne merker, ikke E4.
grønne merker,

kart over området, ravinen merket i gult,
Starter man fra enden, Polirinia, kan man gå oppover og ned igjen i løpet av 3-4 timer, eller omvendt såklart.
her er jeg med først i rekken( lånt bilde)
Vi nøt synet av ørn over oss i fjellsiden og alpefiol eller kiklamino som det heter på gresk. Så vakre blomster i sterke farger som blomstrer på skyggefulle steder over hele øya om vinteren.
kiklamino vinterblomst,

hele ravinen var full av dem,
vi klatrer nedover først,
ørnene fløy over oss,
ville koumaratrær med søte røde frukter

tørt elveleie,

En av de tingene vi alle elsker med fjellklubben vår, er det sosiale. Vi deler det vi har med med hverandre, frukt, kaker, kjeks, nøtter og rosiner. Og selvsagt tsikoudia(raki)!! Noen tar alltid med en flaske og små plastglass. De smarte har alltid et lite glass i sekken!!
pause med mat og drikke,

Jamas, litt raki må til!!
Noe av det jeg husker best er disse stundene. Vi er som venner, selv om vi ikke kjenner hverandre. I går satt vi i busskuret i landsbyen Polirinia og ventet på de siste, mens vi spiste hjemmelaget kake og jeg drakk resten av teen min, mens de andre drakk tsikoudia!!
I går hadde vi også med en kineser og han hadde med en pose med kinesiske nøtter!!
romersk bro,

her starter ravinen nedenfra,

Ved enden av ravinen var det en vakker romersk bro og en fin liten kirke.

Så var det oppoverbakke til landsbyen.
Noen av oss klatret helt opp til ruinene etter den romerske og hellenistiske byen som ligger helt øverst med fantastisk utsikt til Lefka Ori,(De Hvite Fjellene) som var dekket av skyer, men helt hvite, Kastellibukta og området rundt med ravinen.

ravinen synes der nede,

fjellene er dekket av skyer,
her er vi på toppen, vi som gadd å gå helt opp, (lånt bilde)
på vei ned til landbyen,
Nyt bildene fra landbyen også.

rester fra romertiden,

den romerske bymuren med reservoar

Etterpå dro vi innom Kolimbari, men det tar vi neste gang!