Lørdag i byen.

Deilig varme dager hele denne uken, men nå synker temperaturen fra neste uke ser jeg. Ok, det er jo tross alt november, la oss få regn og kaldere vær.
Vi tok en god runde i havna og oppe på muren i formiddag med de fire flotte firbente vennene våre, Katerina og jeg. Deilig får både dyr og mennesker! Når solen stråler og vi har tid, tar vi dem på en lengre tur. Vi trenger solstrålene, de kommer ikke inn i stuene våre nå i november.
Vindstille og fint nede i havna, med hobbyfiskere, kaffedrikkende og spaserende folk.
Vi svingte opp Angelou gata, forbi teppebutikken til Jorgos, også kalt "Jahara", det er det har hilser folk med, ja hara! Han har aldri pusset opp eller forandret butikken siden 80 tallet. Han satt inne og splite tavli.Han sitter og spiller tavli (backgammon) hele året, selger ett teppe eller to, spiller videre..... Ett par måneder om vinteren stenger han og spiller tavli i India. De fleste som har kafeer og butikker i Angelou har pleid å reise i Asia om vinteren. Nå er det jo alle eldre, og ikke alle gjør det lenger, men Jahara drar enda.
Teppebutikken til Jahara i Angelou
Vi gikk hele Theotokopoulou bortover med glade hunder. De som har vært med på byvandringer, vet hvor jeg var!
Oppe på den gamle venetianske bymuren løp hundene omkring, mens vi nøt utsikten og stillheten der oppe. Vi tok en liten pause i solen, før vi tuslet videre langs muren og ned i gamlebyen.






Trøtte hunder, men Jack ville hilse på en tispe i nabolaget, så han kom etter oss.




Jeg tok min faste runde på gatemarkedet laiki. De på alle de flotte grønnsakene og sesongens frukter! Ikke rart vi lever godt her, selv med slunken lommebok som de fleste her. Vi nyter årstidens lokale epler, pærer, granatepler, avokado, mandariner, appelsiner, sitroner, kål, rødbeter, gulrøtter, kastanjer, valnøtter, horta osv.
stamnagati,

kastanjer, appelsiner , bergamon og granatepler,







lotusfrukter,



gresskar og kvede.
Selv er jeg på diett om dagen. Har 10 kilo ekstra som jeg gjerne vil miste og en veldig kranglete mage.  For 7 år siden fulgte jeg er super diett fra en kostholdspesialist. Jeg fikk en skreddersydd diett, lagt opp etter mine vaner og smaker og den består av mye frukt og salater hver dag. Som du ser er råvarene i mangefold , fristende og billige. Jeg lider ingen nød, og sulter ikke, men blir tynnere og magen har roet seg ganske mye.
Nyter solstrålene,
Kattene koste seg hjemmer i gården, her er deres rike. De lider ingen nød. De holder meg med selskap mens jeg skriver til deg!
andre sover....
God helg,uansett hvor du lever. Jeg ser at hele Skandinavia er full av snø, nyt det!!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.