Byvandring i julivarmen

For et flott liv jeg lever! Bloggingen har gitt meg et nytt og bedre liv på mange måter. Tidligere levde jeg med mine helseplager for familien og bare det. Langsomt etter at jeg begynte å skrive, har nye bekjentskaper og nye muligheter dukket opp. Som disse siste ukene er bevis på. Byvandringer og Halepaturer med nye og gamle bekjente, bursdagsselskaper og besøk i massevis.
Mange oppmøtte på denne varme dagen,
Alt dette som resultat av at folk som leser bloggen kommer på vandringene de leser om, og jeg treffer mange nye interessante mennesker.
Min mann "klager" jo også på at han blir gjenkjent ute i Platanias når han kommer på Harleyen med norsk flagg.Er du ikke Jorgos, Auds mann? spør de, de har lest om han i bloggen. Ja ,ja det er jo ikke så rart da, og han liker det jo vet du!!
Denne onsdagen dukket det opp 11 nordmenn til vandring, og en av dem var en gammel bekjent fra Risør, Grete. Vi var en gang i familie da hennes manns bror var gift med min søster. Det var en overraskelse å treffe henne utenfor kontoret før turen!! Hun hadde med seg en tidligere kollega Anne Grete. De bor ute i Agious. Apostolous og koser seg og nyter livet.
Vi tusler på Kastelli, Ingunn, Jan Ove, Grete og Anne Grete i 1.rekke.
Vi hadde også med oss 16. årige Jon Kristen fra Sauda i Norge med mor Ingunn og far Jan Ove som kom kjørende fra Georgiopolis hvor de er på ferie. Han ville helst ha blitt igjen på hotellet, men han angret ikke heldigvis. Han er interessert i historie, og det var en fryd å ha ham med synes jeg. Du vet jeg liker det når ungdommen kommer, jeg mener at historie er viktig for fremtiden også.
Ellers var det tre par med, ett av dem, Rita og Arne, var med på tavernaen etterpå. De andre fire fulgte oss på turen, men hadde noen som ventet på dem i Agia Marina etterpå. Lillian og Sigmund, Bjørg og Alfred.
Rita og Arne fortalte oss at de har hus i Tavronitis, som ligger utenfor byen, etter Platanias og Gerani. De har huset fullt av barn og barnebarn om dagen som naturlig er.
Vi tok den vanlige runden med Kastelli og de minoiske utgravningene, det jødiske kvarteret, Topanas hvor adelen fra Venezia levde på middelalderen, Splantzia og Koum Kapi,før vi endte opp i båthavna på Salis som vanlig.
ved Pallatso, 

i det jødiske kvarter,

fotosesjon,

smaker på druer,

Grete i farta i Topanas

vi går oppe på bymuren,

og ser på minoisk under glassgulvet i kirke i Splantzia,
















Vi hadde en ekstra hyggelig kveld og stemningen på Salis var høy. Jeg må si at Jon Kristen også imponerte meg med å like all maten!! Flott med ungdommer som tørr å prøve nye smaker.
Jon Kristen, meg, Anne Grete, Grete, Rita, Arne, Jan Ove og Ingunn ved bordet,

fin stemning på Salis,

familien fra Sauda,
På slutten av kvelden kom Hilde og Morten forbi og hilste på. Det var deres siste kveld, og jeg fant dem etterpå. Vi fikk noen hyggelige timer, og Jorgos  kom også. Her er vi utenfor hotell Porto Veneziano. En vakker kveld med måne over havna. takk til alle som møter opp på turene!! Imorgen går jeg til Halepa igjen. Vanlig vandring onsdag den 20. og så flyr jeg til Oslo!! Den 27. blir det vandring på engelsk med Marianna, og så er jeg tilbake igjen med tur fra 3. august igjen så lenge det er interesse!!
alltid like hyggelig å møte dette paret,

fint sted å sitte på kveldstid ved hotellet Porto Venezia,


måne over båthavna.

I kveld er det konsert med lokale sangere og musikere med bare Theodorakis sanger. Jeg gleder meg veldig, og du får rapport i neste innlegg!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora