Sykkeltur fra Bergen til Platanias.

Hei, i dag skal jeg skrive om en far og sønn, Bendik og Stig Clausen som sykler fra Bergen hvor de bor, til Troulakis Village i Platanias. Da jeg jobbet der en sommer ble jeg kjent med Bendik, og det gjorde inntrykk på meg at han hadde sykkel med fra Norge, som han hadde på rommet. 
Bendik med sykkelen sin på Troulakis Village,

Bendik har et synsproblem som blir stadig verre, det heter Retinitis Pigmentosa (RP) og nå har de altså startet på en 21 dagers sykkeltur, til inntekt for forskningen innenfor denne sykdommen.
Fantastisk initiativ, pågangsmot og samhold mellom far og sønn. Jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for disse to. Et fantastisk opplegg. Da jeg leste om dette, kontaktet jeg Bendik og vi ble enige om at jeg skriver om dem underveis, og bruker det han skriver og deres bilder. Jeg skal også være der når de ankommer planlegger jeg!!Les det Bendik skrev før avreisen:
Tanker dagen før dagen
Ka e det du har funnet på.... Jeg ser ingen problemer, kun utfordringer og muligheter.
Det blir en lang reise på to hjul. Alt er pakket og klart, den siste detaljen er limt på😀Du har vanligvis 90 grader synsfelt på hvert øye. Jeg har mellom 5 og 7. Jeg er heldig som har et synsfelt som gjør at jeg kan sykle gjennom halve Europa. Det er det ikke alle som har. Jeg håper at vi sammen kan vi bidra til at de som ikke ser i det hele tatt kanskje kan få hjelp.
Opp mot 200 km hver dag i 21 dager på et sykkelsete😓 Går det bra da? Vet ikke. Må bare finne det ut. Helt galen tenke du. Ja, det gjør jeg også😂Hvordan blir ræven tenker du, helt fin tenker jeg.Den har fått trening for å tåle det. Verre blir de kanskje for nakke og skuldre,men da kommer vi inn på utfordringer igjen( og ikke på problemer). Utfordringer får vi se på som muligheter.
I morgen kl. 0830 starter altså Team Boa for RP fra Boa Sykler på Juvik. De to første dagene i trygge Norge. Hvor trygg vi eller syklene er videre på ferden er nok et av spenningsmomentene. Veiene og været er andre momenter.
Vi skal gjøre vårt for at sykkelturen skal bli vellykket. Vi sykler uten sponsorstøtte. Om dere som følger oss på Facebook kan dele innlegg og oppfordre venner og deres venner til å støtte forskning på RP, og sponser Forskningsfondet, blir vi svært glad😀😀😀
Kanskje du også kan få bedriften du jobber hos til å gi et lite bidrag (de få jo avskrivning også).



planlagt reiserute,





De startet altså opp på søndag 5.juni, og her kan du lese referat fra første dagen:
Dag 1: 🚴🏼Dagen har gått over all forventning. Totalt har vi syklet 20mil. Turen startet ved Boa sykler hvor venner, bekjente og representanter fra kommunen møtte opp for å vise sin støtte. Vi begynte å sykle rundt halv ni med stor støtte fra de oppmøtte. Flere var også med og sykle det første stykket av turen. På Askøybroen ble vi overrasket med champagne og nybakte boller. 


Turen fortsatte mot Trengereid og videre over Kvamskogen og til ferjeleiet ved Kvanndal. Ferjen gikk over til Utne, hvor vi ble møtt av en bekjent av Bendik, som syklet med oss noen mil.
Videre syklet vi til Låtefoss. Der ble vi tatt i mot av Elisabeth og Cecilie, som kjørte oss det siste stykket til Røldal hyttegrend. Dagen har bestått av strålende sol, fine veger og godt humør. Nå gjenstår det å fylle på med næring og få oss en god natts søvn før turen fortsetter over Haukeli og mot Kristiansand i morgen.
klar for avgang,

bra å ha utstyret i orden,



Videre syklet vi til Låtefoss. Der ble vi tatt i mot av Elisabeth og Cecilie, som kjørte oss det siste stykket til Røldal hyttegrend. Dagen har bestått av strålende sol, fine veger og godt humør. Nå gjenstår det å fylle på med næring og få oss en god natts søvn før turen fortsetter over Haukeli og mot Kristiansand i morgen.
I går la Bendik ut dette:Dag 2: 🚴🏼
Da er dagens tur gjennomført. Totalt 26mil ble tilbakelagt. Dagen startet tidlig i dag med at Elisabeth og Cecilie kjørte oss opp til Haukeliseter fjellstue. Årsaken til at vi måtte bli kjørt med bil var fordi flere tunneler var stengt for syklister, og det var ikke mulig å sykle rundt. tra mye energi. Vi kom fram til Kristiansand rundt ti på halv 8 om kvelden - etter ti og en halv time på sykkelsetet. I morgen venter en ny dag. Da starter turen gjennom Danmark. Vi krysser fingrene for gode vindforhold i morgen.
Turen på sykkelsetet startet rundt klokken halv 8. Forholdene var idylliske fra Haukeli og fram til Hovden. Fra Hovden og til Kristiansand var det derimot motvind, noe som krevde eks
-Bendik og Stig-Arve
Du kan følge deres tur på Team Boa for RP på Facebook.


Hva kan du og jeg gjøre for å støtte saken som Bendik og sønnen kjemper for? Jo vi kan sette inn et beløp på kontoen til forskningteamet. Les også om dette her: http://www.rpfn.no/om-oss.115730.no.html

Personlig ser jeg på dette som en mulighet til å støtte noe som kan hjelpe mennesker til å beholde synet . Min datter Tonia har som før fortalt øyesykdommen Keratoconus som gjør at en mister synet på begge øynene hvis det ikke blir oppdaget i tide og man blir operert. Bare for få år siden var utsiktene dårlige, men nå har forskning gitt resultater, og man får en inngrep som heter Cross Link og er oftest vellykket. Vi fikk sjokk da vi fikk beskjeden og er lykkelige over at det ble stoppet i tide og synet hennes er reddet, selv om hun aldri kan se særlig godt.

Jeg vil følge gutta gjennom bloggen inni mellom, og vi kan alle heie på dem sammen, og støtte saken økonomisk. Og alle som er i Hania området rundt den 26. kan møte opp på Troulakis Village som velkomst komité!!
Selv elsker å sykle, og tror at utfordringer gjør  godt for oss mennesker. Om de greier hele turen på sykkel, eller ikke, så har de allerede bevist hva viljestyrke, samhold og trening kan gjøre!!
Lykke til, vi følger med dere, og heier en masse!!!!
😄

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora