Byvandringer og Halepa turer.

I dag tenkte jeg å skrive litt om turene mine i gamlebyen i Hania, eller Chania som du kanskje kjenner det som, siden jeg hele tiden får de samme spørsmålene om dem. Jeg går altså byvandringer HVER onsdag så lenge det er interesse. I år startet jeg opp 23. mars og regner med å gå til et stykke ut i oktober kanskje november hvis noen melde sin interesse. Jeg skal reise bort fra 21. juli til 2.august, så den 27.juli kommer en annen til å ta byvandringen på engelsk.
Jeg går til Halepa, en flott historisk bydel rett utenfor byen på fredager. Foreløpig har det ikke kommet så mange til Halepaturene, men det stopper meg ikke!!
Karine og Arnt i Tabakaria, garveriene sist fredag,
vi tar en pause i skyggen i varmen,

hotel Halepa, tidligere britisk ambassade,

byen sett fra turen utover,
Her blir det dessverre ingen tur fredag den 22.og 29. juli. Litt fri må jeg også ha i sommer!! Skal til den eksotiske byen Oslo med Jorgos.
Turen til Halepa er en lett spasertur med en tur utover langs vannet med alle de lokale badeplassene.Ute i Halepa ser vi på kirke, hus og palss fra rundt 1900, og garveriene fra 1830. Spennende avslappende tur med mulighet for en pause ved garveriene for et glass, en kopp eller et måltid. Her er det en vakker solnedgang og et stemningsfullt sted.
Arnt og Karine besøker pinsemessen i prinsens kirke,

garveriene, Tabakaria,

solnedgang gjennom vinduet i en ruin,
fint sted for en pause,

på vei tilbake, i Koum Kapi,




























Prisene er 20 euro pr.person , 15 for barn fra 12-6 og barn under 6 gratis.
Det er oppmøte til begge turene ved kontorene til GS Tours som er reisebyrået jeg samarbeider med. Kontoret ligger i Episkopou Christantou 37 i gamlebyen av Hania.
utenfor kontoret 23.mars med gutta fra kontoret Jannis og Dimitris,

klare for Halepatur ved kontoret,
Hvis du går nedover hovedgata mot havna, Chalidon, så ta av ved kiosken nedenfor kirken. Følg denne lilleveien rett fram forbi kirken, tavernaer og butikker, til du møter gata, og finner kontoret. Eller du går lærgata til enden, forbi butikkene, da treffer du Episkopou Chrisanthou, og tar den nedover til nr. 37. Her kan du finne Google kartet med GS Tours:
https://www.google.gr/maps/place/GS+Tours+Chania/@35.5163133,24.0179488,17z/data=!4m5!3m4!1s0x149c7dbc299fae03:0xe55d333e39c9aafc!8m2!3d35.5156112!4d24.01889?hl=en
Når det gjelder turene, så kan man bestille private turer også. Jeg hadde med en amerikansk familie på tur på lørdag. Besteforeldre, tanter, foreldre og to søte jenter.
Besteforeldrene Jean og Clark, Maggie 14, Katie 12, mor og far Kristen og Jimmy og Christine og Annie,

smil og latter i smugene,












De var på reise i Hellas og ville ha litt kultur underveis. Det var en glede å ha dem med, og jentene som var 100% sikre på at de kom til å kjede seg, erklærte at det hadde vært moro!! Det ble jeg ekstra glad for, siden det for det meste er voksne som er med. Jeg tror at disse turene er like spennende for unge og barn. Alle som kommer er fornøyde med historien de lærer og stedene vi går.
vi leter etter katter,

Maggie og Katie poserer oppe på muren,

og i trapper,
og mamma fotograferer,


















Det gjelder for meg å ta dere med til sidegater, severdigheter og bydeler dere ikke ville finne på egenhånd. Vi går etter behov og turene blir ofte litt forskjellige. I vår har jeg hatt med både en i rullestol, og en med krykker!! Og bestemor Jean på lørdag var meget dårlig til bens.
Hege klarte store deler av turen,

rullestol med på tur,
vi besøker Kastellihøyden,

fra en av årets første turer,

gamle og nye vandrere,
Etter at jeg begynte samarbeidet med det lille familiedrevne reisebyrået, har jeg hatt med briter, irer og amerikanere også.
irer,

britiske Sylvia med Torgeir,
Det går jo greit synes jeg, men hvor blir det av svenskene og danskene? Er turene blitt for dyre? Har ikke hatt med noen i 2016, så jeg tenker at det kan være derfor. Prisene måtte dessverre gå opp når jeg begynte med dette samarbeidet. Det skal betales moms, sykepenger og kontoret skal ha sitt, så 10 euro var en billig pris så lenge jeg drev svart.
Hvis deltagerne ønsker det, spiser vi sammen på Salis nede i båthavna etterpå, masse deilige mezeretter og høy stemning.
vi spiser på Salis,
Så altså du kan bli med på en av turene, eller bestille egen tur etter behov.
søndagstur i Topanas,

lørdag formiddag med Jomfrureiser,
Påmelding kan skje på nettet: http://www.fabulouscrete.com/walking_tour1.php
http://www.fabulouscrete.com/walking_tour2.php
eller ved å si ifra til meg på facebook siden min Bloggen Hverdaagsliv på Kreta, send en mail eller ring til kontoret: info@gstours.gr   00302821043243, eller møt opp ved kontoret. Håper du fikk alle opplysninger du trengte her. Legger ut  arrangementer hver uke på siden min på facebook for begge turene. Kanskje vi sees, hvem vet?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.