Siste nytt.

Hei, tirsdag 12. mai og det øser ned og blåser surt.
Gråvær i dag,
Vi hadde opp til 30 grader og vindstille for noen dager siden, og forandringen er stor. På med langermet igjen da!! Sola kommer tilbake  i morgen lover meterologene. Det håper jeg for jeg venter nytt Norgesbesøk i dag. Min venninne Sidsel er på vei på Ryan Air fra Rygge. Gleder meg til en hyggelig uke med henne og kona Kajsa.
skyene samlet seg fra i går kveld,

Her er det stille og tomt etter at mormors lille brannmann reiste. Jeg trøster meg med at det bare er 6 uker til jeg reiser opp til dem. Lille Daniel snakker om at han og mormor skal plukke bringbær i hagen på Røa ( det er der jeg bor i Norge), han husker at vi plukket bær i juli og nevner det stadig. Jeg lurer på om han kommer til å huske at han var brannmann her i gården min hver dag i en uke, og at vi var på besøk på brannstasjonen?
på besøk på brannstasjonen,
Samaria Run er over for i år og igjen har EOS, fjellklubben gjennomført et flott arrangement med stor suksess. Det er mange timers planlegging, mye papirarbeid , men først av alt alle de entusiastiske medlemmene i klubben som stiller frivillig opp fra lørdag kveld oppe på hytta Kallergi, og er ute fra tidlig morgen på de forskjellige stedene langs ruten for å dele ut forfriskninger til deltagerene. Bildene er fra gruppens facebookside.
stien ryddes av klubbens deltagere på lørdag,

forfriskninger i høyden,

og nede i ravinen,
det beste vannet til løperne,

lørdagkveld på Kalergi,
Det var over 160 deltagere i år, og 155 fullførte! Kvinner og menn i alle aldre fra hele Europa , som Sverige, Østerike, England og hele Hellas. Hania var selvsagt godt represtentert. Ruten går både nede i ravinen og utenfor og deltagerne brukte fra under to til nesten seks timer.
starten,

vanskelige stederunderveis, 
i høyden,

premieutdeling ,

forskjellige kategorier,

klubbens entusiaster med premiene,

Sykkeldemonstrasjonen i Hania samme dag hadde mindre deltagere, men var en viktig aksjon i kampen for å få bedre forhold for syklistene i hele landet.
fra sykkeldemonstrasjonen,
Ellers var det dessverre et par uhell i helgen av turister som var ute på vandringer. For det første et par østeriske klatrere døde i en ravine nær Ierapetra dessverre. De falt ned i en stenet dal og mistet livet på stedet. Rednings mannskapet kunne ikke gjøre noe for å redde dem.
brannmenn fra området på vei til de skadete,

E4, vakkert men villt.
Sannsynligvis var de ikke bra nok sikret. Dessverre var det også noen mindre ulykker i Haniaområdet av fotturister som skadet seg oppe i fjellet og måtte reddes ut. Husk på at det er mye løs sten i fjellene her i år etter den ekstreme vinteren vi har hatt. Mange stier er nesten borte etter regnfall og mye snø, og det er fare for snøras mange steder enda. Regelen om å si ifra hvor du drar,og ikke å gå alene på tur gjelder så absolutt her også!!!! Dessuten blir det kaldt ,tåket og mørkt fort i høyden. Det er krevende å gå i de hvite fjellene siden det er bare sten hele veien. Altså: Nyt naturen med måte og med sikkerhet! Bildene er fra lokalavisa Haniotika Nea.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.