Medienes makt.

Stille søndag i byen,

morgentur med hundene,
Hei igjen, jeg tenker mye på medienes makt om dagen. Respekt for andre og for privatlivet. Hva er medier? Før tenkte vi radio, aviser og TV, nå har vi også de sosiale mediene.
Det står i avisen sa vi før, altså: Det er sant!!! Så kom TV og tok over sannhets spredningen med nyhetssendingene sine, alle slags kanaler dukket opp, og ikke alt var like riktig som ble presentert. Nå har vi fått nettaviser av alle slag og facebook, twitter osv. Hva er sant av det vi leser? Hva stemmer av det nyhetsoppleserne hevder? Hvem vet ? Jeg tror foreksempel at det er mye vi aldri får vite, som Palmemordet, Kennedymordet, Den Kalde Krigen osv.osv., men alle spekulasjonene og alle ryktene de får vi servert. Vi tror på den som skriver det, eller forteller oss det på nyhetene. Selvsagt gjør vi det! Men hvis noen som ikke er fra vår side politisk sier noe med sikkerhet, kan vi rynke på nesen og si: Det der er bare tull!!!
Hvem drepte den og den? Kriminalsaker som går i månedsvis, skandaler, det meste viser seg etter på å ikke stemme, men jornalistene har deadlines og MÅ selge en god historie til sitt medie. Og vi sluker mye av det rått.
Hvem har skyld i Hellas økonomiske situasjon? Bla,bla, bla, ALLE vet. Det Speigel slår stort opp at grekerne er late og bare jobber sort, "hele Europa" tror på det, og grekerne jobber hardt med å motbevise det.
Noen tjener på at Hellas er i krise. Det europeiske bankvesenet tjener stort. Politiske spill skjer over hele verden og mediaene gjør jobben for dem. Dette sier vi, dette sier vi IKKE!!!!
Albanerne er kriminelle så de på gresk TV på 90 tallet, fordi det fantes en albansk mafia som solgte kvinner som prostituerte og stjal. Men var alle de albanske familiene som ankom landet kriminelle? Stjeler alle albanske barn? Selvfølgelig ikke! Albaner var et skjellsord, skapt av media i Hellas. Hvorfor, hvem sto bak dette? Hvem tjente på det? Jeg kan ikke svare, men det virket. Dette folkeslaget sliter fremdeles med dette stempelet.
vertingen i gresk tv,

star har mest rosa nyheter og skandaler,
Det samme kan vel sies om mange folkeslag, pakistanerne i Norge på 70 tallet, grekerne i Sverige på samme tid, marokanerne i dagens Hellas,og nå: Flyktningene som kommer til Europa fra Afrika.
Vi leser, vi hører og tar til oss mye av det vi hører ubevist eller bevist.
norsk avis med populærnyheter,
"Alle" medier i Nord-Europa vet alt om Hellas, krisen og har løsningen! Supert, da er den saken løst. Vi går under i morgen, gresk media har meldt om ikke mindre enn 15, ja femten ganger at Hellas går bankerupt på mandag. Merkel ditt, Samaras datt, Varufakis.......
gresk avis,
Alle jeg snakker med som kommer hit på ferie vet alt om Hellas og den greske krisen fra sine egne kilder, og da er det best å holde munn for lille meg.... Eller alle dere netttroll der ute som breier dere og ødelegger andres privatliv uten engang å ha truffet denne dere rakker ned på og setter på plass med deres egne meninger!! Stopp en halv, er det sikkert at du har rett, eller har rett til å hevde dine egne meninger på dette mediet? Er det ikke bedre å holde munn og la andre få uttrykke seg? Kanskje de har rett? Bare kanskje.
på Facebook kan det positive fort bli negativt,
Uff, jeg gidder snart ikke lese noe på Facebook grupper heller, bare krangling og mas fra alle kanter. Enten trekker jeg dynen over hodet en stund, eller så stemmer jeg for at vi innfører Kardemommeloven : DU SKAL IKKE PLAGE ANDRE , DU SKAL VÆRE GREI OG SNILL, OG FORØVRIG KAN DU GJØRE SOM DU VIL!!!!
Vel, vi er her enda, pensjonene ble betalt ut denne måneden alikevel, turistene kommer i år også. Du skal til og med se at det kommer til å være penger i greske minibanker også!!!! min elev som jobber i gresk bank, trekker på skulderne og sier at det ser helt greit ut, og de hadde storbesøk fra Aten i forrige uke. Med store planer for bankens fremtid.Personlig gidder jeg snart ikke se greske nyheter lenger heller.
Det var bare et hjertesukk, PLEASE ikke døm meg for hardt eller riv meg i filler for det! Dette er min personlige blogg, og jeg skriver det jeg tror og mener.
turistene er her i år også!!!
Jamas, vi skåler for fremtiden!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora