1.mai

Tenk så er vi alt i mai!! 1. mai er av dobbel betydning i Hellas. Det er blomsterdagen fra gammelt av, og selvsagt arbeidernes dag. Alle familier drar ut i naturen og plukker blomster, spiser og koser seg. så lager man en bukett, eller man binder en blomsterkrans til å henge på døra, mange kjører også rundt med en blomsterkvast på bilen.
min blomstebukket,

speiderne henger opp denne på Agora,

Agora fint pyntet,

skal ikke mye til,

fra byvandringen, krans i Topanas,

rosenbusken min,

fullt av blomster overalt nå,
noen bærer kransen på hodet!!
Jeg plukket blomster i morges og stakk inn roser og geranium fra gården min også. Koselig tradisjon synes jeg som elsker blomster da vet du!!
Her i byen var det som vanlig to tog, m.l.erne kan ikke gå med de andre....
Jeg hadde byvandring på denne vakre maidagen, og jammen dukket det ikke opp en gjeng i dag også!!
alltid like spennende å se hvem som dukker opp utenfor Samaria hotellet,
Bjørg og Gunnar fra forrige uke med et vennepar Bjørn og Gerd, Torhild en gammel venn fra Risør ( hun fikk faktisk lurt meg med til Hellas første gang i 1982) med venninne Turid, min elev Andreas ble med for norskens skyld og var stor fornøyd. han snakket til og med med dansker!! Fire sådanne i dag, Anne Mette, Jørgi, Kirsten og Anne. Også Linda Marie og John Erik.
på vandring....

Linda Marie, Andreas,John Erik,Anne Mette,Kirsten,Anne,Jørgi,Bjørg,Gerd,Bjørn,Torhild,Gunnar og Turid,
Vi gikk den sedvanlige runden i deilig vårvind. ingenting og klage på.
detaljer fra middelalderen med kapers planter,

gamlebyen,


koselig trapp,
Jeg fikk en hyggelig overraskelse da en av mine danske lesere kom bort til meg på The Well of the Turk og introduserte seg, veldig hyggelig å hilse på Marianne og mannen hennes.
i det jødiske kvarteret,

vi strener av gårde,

så deilig å sette seg, Harma øl og lokalt vin i glassene,

bordet dekket for 14,
hva skal jeg si? Jeg blir nesten rørt til tårer når dere som leser bloggen hilser på meg og takker. Vet du hva? Jeg er litt lei av det derre Facebook greiene, mye mas, krangling og sure oppstøt, jeg gidder ikke sånnt. Denne bloggen min legger eg ikke ut i denne gruppen for skandinavere fordi det kommer usakelige kommentarer hele tiden. det gjør meg trist. Nok om det..
Nå skal jeg være mormor for fullt i en uke, Stine kommer i morgen med mitt første og foreløpige eneste barnebarn og jeg gleder meg veldig.
Og ja mens jeg husker det, Samaria ravinen åpner nå, men foreløpig kan man ikke gå hele, det er mye vann i ravinen. EOS gikk den i helgen, de overnatter alltid der helgen før den åpner. De kom seg gjennom med plasking i vann, men det kan være farlig hvis det begynner å regne, så altså foreløpig må man gå fram og tilbake.
Årets første ukentlige cruiseskip ankom Souda i dag, og byen som ellers var nesten tom hadde cruiseskip turister alle steder. Ellers var min elev Irini på sin siste time for denne gangen, nå er hun klar for nordmenn på Eanthia Village som familien driver i Gerani, vi kommer tilbake til henne senere fra tavernaen deres, ok? Her i prat med Sabrina.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.