På besøk på hotell Ideon i Nea Hora.

Jeg har skrevet om mine venner fra fjellklubben som har et hotell i Nea Hora. Andonis og jeg bestemte for lenge siden at jeg skulle komme en dag og ta noen bilder. Ok, nå er stunden her, og jeg skriver om hotellet hans.
Andonis på toppen av hotellet,
Nea Hora har jeg skrevet om mange ganger, les innlegget fra 10.11. 2013. Denne koselige bydelen med bystranda, fisketavernaer, solnedganger , kort avstand både til havna, byen og de øvrige strendene utover til fots. Her ser du tilstanden på stranda på mandag:
stille dag i den lille havna men fullt med grekere på tavernaen,

stranda i april,

vinterbleke britter leker,
Hotellet ligger rett rundt hjørne for stranda og det tar tre minutter å gå til strandpromenaden. Dette er et lite familiedrevet hotell med 20 rom.
hotellet ligger i en gate med bolighus,

og midt i et koselig nabolag,

Andonis ved inngangen,
Andonis selv er der stort sett hele tiden, og de holder åpent hele året. Hans potrugisiske kone Theresa er der mye i sommerhalvåret, men faren Jorgos er fast innventar og sitter nede i resepsjonsdelen hele dagene. Her nede har de også all slags informasjon om byen, området og øya.
her nede ved inngangen ligger en bar og frokostrom for regn og kalde dager,

resepsjonen med info, blader og bøker,
De tar gjerne gjester med på turene med fjellklubben, jeg har truffet flere opp igjennom. Mange gjester kommer igjen hvert år, og mange som kom dit som barn, kommer med sin familie til Andonis og Jorgos. De startet å bygge hotellet, far og sønn i 1990, og i løpet av fem år hadde de bygget alle etasjene ferdig. Så det er 25 års jubileum i år!! Faren er mer som en maskott nå, forteller han meg, med han vil gjerne være med hver dag.
I vinter har de lagt inn nye bad med dusjkabinett i mange av rommene og det er Andonis veldig stolt av.
nye bad med dusjkabinett,

Han viser meg et rom i første etasje utenfra , som er bygget om som et rom for bevegelseshemmede , men møblene er ikke kommet, så her ser vi bare uteplassen. Han sier at han kan være behjelpelig med å leie billig en rullestol hvis noen trenger det under oppholdet sitt der.
her er uteplassen til rommet for bevegelseshemmede,
Han elsker hotellet sitt, er en blid og glad fyr med enorm tålmodighet og ro. Dette kommer godt med i hverdagen på hotellet vet du!!
noen rom har utsikt til fjellene,

Han viser meg stolt rommene , noen med dobbeltseng, noen med to enkle som blir som en dobbelseng uten noe tre imidten, to med tre senger og sine nye baderom. Han sier han han ikke bare kan selge hotellet på sitt eget navn, men må også renovere det så mye han kan for gjestenes skyld.
dobbeltrom med enkle senger,

tremannsrom som leies ut som stort tomannsrom også,

rom med dobbeltseng,

alle rom får nye tver,



















Mest av alt elsker han takterrassen eller roof garden som han sier. I løpet av alle de årene de har holdt på har dette blitt en oase, og han sier at han elsker å sitte her å prate med gjestene og bli kjent med nye folk fra mange land.
her er det en oase,

han plukker med seg urter fra fjellet og planter her,
Her serveres frokostbuffe med Andonis eget hjemmelagete syltetøy , youghurt, brød, kaker, juice ,kaffe, te osv. Om kvelden er baren åpen og hele dagen kan man sitte der uten å måtte kjøpe noe. Men nye blokker rundt har stoppet utsikten til sjøen de engang hadde her oppefra. Hotellet ligger midt i et nabolag og har ingen utsikt til sjøen, men det er heller ingen tavernaer eller barer med støy og alt dette ligger rett rundt hjørnet.
Andonis på sin elskede roof garden,her serveres frokostbuffeen,

baren,

det står alltid en kurv med frukt her oppe til gjestene,

detaljer fra gangene,
Du kan booke gjennom Ving, som har dette med i sine pakker, eller privat, her ser du e-posten til hotellet:info@ideonhotel.gr og linken deres: www.ideonhotel.gr
Jeg kan jo ikke si at jeg har bodd her selv, men jeg kjenner Andonis og Theresa og vet hvor mye dette betyr for dem. Dessuten anbefaler jeg Nea Hora hvis du vil ha en by/strand ferie hvor du kan bruke bena og ikke trenger buss eller taxi.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Rapport fra Maleme

Siste dagene i februar.

Småprat

Nyheter

Elefterna- Margarites

Tur rundt Kamisiana

Nyheter

Søndagstur med Platanias kommune.