Douliana-Alimirida

Dagens blogg blir mest bilder. Jeg var på tur igjen på søndag som jeg fortalte deg at jeg skulle, og jeg synes selv at bildene ble fine. Derfor tenkte jeg at jeg mer eller mindre skulle la dem tale for seg selv i dag. Klarer jeg å holde kjeft tror du, å la deg nyte dem i fred? Hmmm, vi får se......
Vi går til Agios Ioannis kirken,
Vel altså Jorgos , Gro og jeg kjørte ut til Gavalohori hvor Elisabeth og Rune bor. Herfra kjørte vi til Douliana i følge, og stoppet som planlagt på Taverna Douliana. Her fikk vi sitte ute, selv om alle andre satt inne.
gutta på tavernaen bar ut bord til oss,



og vi bestilte småretter,
Det var herlig i sola, men da skyene kom, ble det på med jakker og tights. Det er ikke sommer riktig enda. Bjørn og Lisbeth skulle ha vært med, men dessverre var de blitt syke begge to så de lå hjemme i sitt nye hus. Kjempe synd!! Inger, Petter og Einar dukket opp i sin nye Audi som Jorgos hadde hjulpet dem å kjøpe.
helegjengen samlet,



Gros bilde,
Det ble et hyggelig gjensyn og nye bekjentskaper i og med at Elisabeth og Einar ikke hadde vært på grillfesten forrige søndag hjemme hos meg og ikke kjente de andre.Ektor og Elisabeth har et spesielt bånd som du kanskje forstår av bildet. De hadde latt deres flotte Shadow bli hjemme, men Jorgos drar sjelden på tur uten guttene sine.
no comment
Jeg og Inger hadde avtalt at vi skulle gå ned til Almirida. Jeg elsker denne landsbyen Douliana og har vært på besøk her i 20 år. Dessuten elsker jeg naturen her ute, og jeg hater å dra på tur uten å få muligheten til å gå. Jeg og Inger visste om en super sti de lokale bruker ned til en gammel kirke  fra 1901som er bygget inn i fjellet, så vi lurte med oss Einar og Jack. Ektor har vondt i benet og fikk ikke ble med å gå. Jeg var med på landsbyens helgensfest her ,panegiri som det kalles, på 90 tallet.
hva skal dere her?

vakre farger,

laubærtrær og eføyer lager en spennende sti,

innebygget i fjellet som så mange kapeller og kirker,

meget enkel,

kirkeklokka,

en gang i året samles landsbyen her til helgendagen,

spennende gamle trær,
Denne tiden av året er topp å gå på turer, blomstringen er overveldende og mange orkidearter blomstrer på Kreta i april/mai.

lokale ville alpefioler,


mini orkideer,
Vi fulgte en turbok Inger har og tuslet nedover på lokale veier og stier fram til de andre på kafeen i Almirida. Utrolig deilig tur med fint selskap, det var bare å nyte. Nyt bildene fra turen du som ikke var med å gå.
flott turterreng,

nysgjerrige sauer,

veien svinger seg ned mot sjøen,

gammelt minnemerke,
 I 1797 var det en stor brann i Gavalohori, og det sies at det var Jomfru Maria ,Panagia som hun kalles, som reddet landbyen fra å brenne helt ned. Langs den gamle veien mellom Gavalohori og Kera, står dette minnesmerke.Her står det:"I 1797 reddet Panagia Gavalohori fra å brenne ned." Noen ganger kommer det også en prest hit og man holder en minnesmarkering.
minnesmarkering fra sist sommer.



 De andre ventet på oss på kafe i Almirida. Ektor hadde hatt en super tur ned med bilen og her ser du hvordan han hadde det!!
Gro tok bilde av guttene,

Elisabeth tok bilde av oss da vi kom ned,

Gro og Einar på kafeen,
I skumringstimen tok vi farvel med hverandre, og Inger og Petter fløy hjem i går, Einar drar i dag, og Gro, Bjørn og Lisbeth på lørdag.
på tide å dra hjem.
Tenker du får se mere tur bilder i denne uken jeg, før Gro drar!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag