Byvandring og tur til Almirida.

Hei og god påske. Her er det palmesøndag i dag, og selvsagt gudstjeneste i kirken vår i dag. Vi  blir jo alltid vekket av kirkeklokkene på en søndag. Og det var skole gudstjeneste på fredag og noe på lørdag, så vi får ikke sove i ro. De andre sover og jeg har akkurat avsluttet en superkoselig skypesamtale med Stine, Daniel og farmor. Det lille barnebarnet mitt hadde masse morsomt å fortelle fra ferien, han sang og viste meg to bøker. Koselig start på dagen da, den beste vil jeg si!! Så kan jeg bare håpe at resten blir like fin, men det tror jeg, for vi skal ut til Apokoronas området og spise med Elisabeth og Rune. Den syke pusen vår William har endelig etter en uke med dyrlege besøk begynt å spise og drikke vann. Huff han var så syk at vi trodde vi skulle miste ham!!! Han hadde gulsott og leveren fungerte ikke, men nå er han betydelig bedre og puster med magen igjen.
Den blide gjengen:Terje, Marianne,Chalotte, Inger Lise, Catherina,Karen,Guri,Bjarne,Elin, Stein, Tove og Jan. 
Jeg må nesten fortelle deg om byvandringen på fredag. Til min store overraskelse var det 12 personer som ventet ved Samaria hotellet klokka fem. Vi hadde med to dansker og ellers nordmenn. Guri var med på første turen ifjor, og dette er tredje gang hun var med!! Hun hadde med sin hyggelige mann Bjarne denne gangen.
Guri og Bjarne i Topanas,

Bjarne ,Elin og Stein,
Som hun sier, når man blir eldre glemmer man fort, så da blir turene aldri kjedelige.Turen var som vanlig veldig hyggelig og været hjalp, det var helt passe. Jeg legger ved noen bilder.
jeg forteller om bymuren, bildet er tatt av Tove.



Karen, Terje og Marianne i trappene ned mot havna,
Det som er hyggelig med tavernabesøket etterpå, er at det blir anledning for disse forskjellige menneskene å bli kjent med hverandre. Vi "mistet" to underveis og min søster Gro dukket opp på tavernaen.Vi sitter sammen ved bordet, og alle prater med alle. Jeg har ordnet maten på forhånd, bare enkle småretter (meze) som kommer til bordet ganske raskt. Du ser vel hvor hyggelig det var!!
Marianne, Stein og Guri koser seg,

praten gikk livlig som du ser,
Tavernaen The Well of the Turk Το πηγάδι του Τούρκου, som den heter på gresk, ble startet opp på 80 tallet av en engelsk dame Jane. Hun fant og kjøpte dette gamle huset med en brønn inni, fra den tiden da Splantzia var muslimsk bydel.
spennende interiør,

Nå er tavernaen kjøpt opp av kokka og mannen, og de fører den videre som før. Vi trives her, og det passer akkurat inn i vandringen. Det er jo enda tidlig for å sitte ute lenge, så vi satt inne i disse koselige lokalene.
trivlig selskap i trivlige lokaler,
I går var vi på tur til Inger og Petter i Plaka og spiste i Almirida på den supre Psaros Ψαρός , tavernaen om kvelden. De hadde besøk av venner og vi ble en stor gjeng Odd og Kari som har hus i Pigi ved Rethimno, og Einar som bor hos dem.
Petter, Jorgos og Inger,

Kari,Odd,Gro og Einar,
Dessuten møtte Gro og jeg Stein fra kvelden før i Plaka, koselig! Jeg gikk ned til Almirida, og her er litt av stemningen. Drøm deg bort!
kirken i Plaka,


vi møtte disse to i landbyen,

kveldsutsikt over Soudabukta,

Almirida by night,

no comment.
Vi snakkes, ha en god påskehelg videre og gled deg til bildene på tirsdag! 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora