Vinterbyvandring!!

Jeg fikk en melding fra Solveig som ville ha byvandring i januar. Kjempebra det, hun fikk med seg en gjeng med seks andre. Det var skikkelig fint å gå i dag, vi hadde fint vær og lite vind. De hadde med seg Julia fra FYROM, og hun kan ikke norsk, men tok det som en tur.Hun har taverna i Almirida og hennes barn er kjærste med et av de norske parenes barn!!Hyggelig dame.
Julia,Mona,Karin,Roger,Tor, Terje og Solveig på rundingen,



med Kastelli i bakgrunnen,




Vi startet ved busstasjonen som vanlig og gikk opp på rundingen over byen, så fin dag å være der oppe ,med de hvite fjellene i bakgrunnen ,byen på alle kanter,sjøen og fyret. Vakkert.











Vi kunne ikke gå oppe på muren for de jobber der nå,og stien er stengt. Da tok vi en annen runde nedenom i det jødiske kvarteret først. Her var alle bordene pakket sammen på tavernaene. Noen av dem holder åpent innendørs om kveldene.
koselige hjørner i gamlebyen,
Jammen klarte jeg ikke å ta dem med på steder de ikke hadde vært før, slett ikke verst. Ytterst ute på fortet, der den vestre vollgraven slutter nøt vi utsikten utover sjøen mot Theodorou, Rodopou og Stavros.På denne tiden av året er det grønt her oppe også.
utsikten mot fjellene ,
Du ser dessverre ikke fjellene med all snøen på bildene mine ,for lyst og hvitt. Jeg liker så avgjort sommeren, men fine dager på vinteren her på Kreta, med svømming,turgåing og sol som varmer, er fantastisk!!
Theotokopoulou gata er like vakker sommer som vinter,
Vi strente rundt om i alle bydelene som seg hør og bør,Topanas,Evraiki,(det jødiske kvarter), havna,Kastelli ,Koum Kapi og Splantzia.
på Kastelli ovenfor havna,
Tilslutt satte vi oss i solen på Glossistes inne i båthavna. Her bestilte vi masse herlige småretter ,øl og vin og KOSTE oss.
vi koser oss på Glossitses i båhavna,

kosespisning ,drikking og prating i januarsolen.
Solveig m sies å være en super turorganisator, hun fant en hel gruppe i januar,og sørget for supert vær!!Slett ikke verst vil jeg si. De var til og med interessert i historie og greie elever i historie timen.Noen årstall satt også som1320. Hvorfor spurte jeg? "Det er jo ti på halv to!!!!!!" Ikke tenkt på det sånn før jeg da. Muren ble begynt å bygges ti på halv to. Akkurat ja!!!
Det var en spesiell opplevelse for meg med en vintervandring.Jeg hadde jo en spesialbestilt sent i høst med tre personer, men siden da ,ingenting. Det er bare å kontakte meg hvis noen vil ha en tur,gjør det så gjerne vet du!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.