Sitia tidlig 80 tall, Helen og Lotte.

Helen,Stine og Uta i 1985 ved Utas hus,
                                                   
Fra bystranda i Sitia,byen i bakgrunn,
 Jeg bodde altså på Viktorias pensjonat i to perioder. Høsten 1983 da vi kom tilbake fra Norge,kom Helen fra Sveits til pensjonatet. Hun hadde hatt et hardt liv og flyttet hjemmefra som 16 åring. Hennes familie bodde i fattigslige kår på en liten gård,og de var mange søsken. Helen kom dessverre rett ut i narkotika helvete i Zurich,og bodde på gata.
Helen og Stine noen år senere,
Allikvel kom hun seg ut av det,og da jeg traff henne første gang i Sitia drakk hun bare litt øl som alle andre. Hun var på reise vekk fra problemene ,og hadde en venninne som bodde i Sitia sammen med en greker. Helen forelsket seg i Alekos sønn Manolis, (Alekos kan du lese om en annen dag) og fant seg selv på Kreta. Hun plukket oliven for Roussos, og ble tatt inn som en datter i varmen i deres familie. de var alle spesielt glad i henne.
Vår alles kjøre Roussos bak disken med bart.
Vi hadde det kjempekoselig sammen på pensjonatet. Hva husker jeg best? At hun ba lille Stine inn på rommet sitt, og så spurte meg forsiktig om jeg ville ha a couple of tea. Vi har ledd mye av det senere. Helen og jeg fant tonen øyeblikkelig. Hun var 21-22 ,og jeg 25. Vi kunne prate i timesvis og nøt vennskapet. Thanassis og Helen bodde en periode der samtidig og hun var del av alt det jeg skrev om sist, med Bob ,Dalaras,katter og hele pakka.

Helen reiste hjem da hun slapp opp for penger,men kom ned igjen hvert år i en månedstid.Hun besøkte oss alltid,og vi drakk mange tekopper sammen,både på pensjonatet,i Petra hvor vi bodde vinteren 84, og i de husene vi bodde i senere.
Helen på besøk i det første huset vi leide med en kopp te så klart!

på besøk med Kim,

Helen,Kim og Stine,
Vi er gode venner enda, og jeg er gudmor til hennes datter Kim. Jorgos,Stine og jeg var også i bryllupet hennes,og hun i vårt. Hun kommer ofte hit,og jeg har besøkt henne seks ganger i årenes løp.Helen har også en sønn.Helen er det sterkeste mennesket jeg kjenner hun kommer seg gjennom alt.Vi kan ofte krangle,og så blir vi super venner igjen, dessuten skriver hun til meg på tysk og jeg svarer på engelsk! Når vi treffes tar det litt tid før hun kommer inn i engelsken og da snakker hun tysk,og jeg engelsk.
I denne første tiden i 84  kom en dag en østerisk jente Lotte med sin lille datter på besøk til Viktoria. Hun hadde bodd der før,og hadde hørt rykter om at det nå bodde en norsk jente med en liten datter der. Vi ble veldig gode venner,Lotte,Helen og jeg. Lotte hadde bodd i Sitia noen år tidligere og hatt en gresk kjæreste, men hadde så reist til Puerto Rico hvor hun bodde noen år til hun ble gravid med en østeriker.Hun flyttet hjem til Østerike, men han ville dessverre ikke leve sammen med dem,så hun oppdro Therese alene. Hun jobbet på sykehus i Wien ,og da hun fikk Therese og  hadde mammaperminsjon, kom hun til Sitia igjen. Lotte og jeg har også holdt kontakten. Hun kommer ofte på besøk og jeg besøkte henne i Wien for tre år siden. Gjennom Lotte ble vi kjent med tyske Uta som hadde sommerbutikk i byen.
Lotte,Therese og Utas katt,
Lotte og Therese reiste hjem da Therese var ett år, men kom tilbake for et flere års opphold i 1987. Hun bodde der fremdeles da vi flyttet til Hania. Lotte ,Therese,Stine og jeg hadde det kjempekoselig sammen, vi dro på turer sammen, bodde i telt på stranda i Agia Fotini ved Ierapetra flere ganger,fantastisk deilig og enkelt.
Vi graver ned Lotte i Agia Fotini,
Jeg husker godt når vi satt på taverna om kveldene og praten gikk. Lotte og Therese snakket østerisk sammen, jeg og Stine norsk, Stine og Therese gresk ,Lotte og jeg engelsk og Lotte og Stine engelsk ,Therese og jeg tysk!!!En kveld kom eierene bort og spurte forsiktig om vi kunne fortelle dem hvor vi kom fra!!De hadde lurt fælt!
mammaene på tur i fjellene,

Lotte og jeg elsket å gå,og jentene syntes det var gøy å være hjemme uten oss noen timer.De var som søstre de to. På denne tiden leide jeg av en canadisk jente og hennes mann et lite hus,og Lotte bodde i vår felles venn Utas hus.
Lotte
De passet katten til Uta,og hadde en geit som het Machmot i hagen. Den lo vi fælt av, en nydelig brun geit. Mer om dem og mange andre neste gang!
Hun du har kost deg!
Det er fantastisk å ha gode venner som du beholder gjennom årene, som du ikke mister fordi om du ikke ser dem over en lang periode.Disse to kvinnene og deres døtre setter jeg veldig høyt i livet mitt!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Nyheter

Kathara Deftera i Nea Hora

Hjemme igjen.

Hippiene på Matala stranda.

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.