5.desember

litt julepynt



















En liten rapport fra denne desemberdagen. Jeg tok hundene med meg ned og badet i morges, hadde en avløsning og rakk et deilig bad. De svømte begge to i dag, det er fin sjøtemperatur og deilig varme på land,så ingen problemer. Jeg liker å sitte å se utover vannet,over til Stavros og Halepa.
Deilig å se utover sjøen,

den gamle festningmuren,

våte hunder,
Vi var alene på stranda i dag.
veien opp fra stranda,

gammel vegg med rester av blåmaling,
På vei opp igjennom smugene fra stranda med våte glade hunder opp til torget som var pyntet både til jul og Sankt Nikolaos.
torget pyntet til festen,
Kirken har jo hans navn, og det er en stor begivenhet når det er helgendagen dens. Fra tidlig morgen har det vært messe,ding,dong,ding,dong fra klokka sju. Ny messe nå fra klokka fem. Dagen er ikke før i morgen Nikolaos dagen er 6.desember,men det er alltid messe kvelden før også.
Jeg tok med kameraet da jeg gikk en runde for å handle i formiddag. Ikke så mye julepynt enda i byen. Noen butikker har begynt,og kommunen har begynt så vidt å gjøre klart til jul. Julestjernene er oppe inne i Agora, og treet monteres utenfor. Det bygges opp av metall og plast. Resultatet er faktisk slett ikke så verst. Under treet kommer det en julekrybbe med Jesusbarnet og hele pakka. En gang neste uke blir det ferdig. Vanligvis tennes treet rundt den 12. Vi får se når det blir i år.

enkel julepynt utenfor en butikk,

julestjerner inne i Agora,

litt julepynt

og kommunens tre utenfor,

Jeg synes det er deilig at det ikke er sånn voldsom julerush her, påska er jo viktigere for grekere flest. Jorgos var ikke så vant til å feire jul, men det har han lært med årene. Dagens yngre greske familier er mer opptatt av det, og pynter tre og hus tidlig i desember. Selv følger jeg tradisjonen fra hjemmet på Røa hvor vi ventet til lille juleaften. Jeg har aldri vært noe "julemenneske" som det heter på norsk, men selve julefeiringa er koselig. Jeg liker bare ikke alt maset og stresset før  jul.
Hadde lille Jorgos fra Veria på Skype , vi leser abc bok fra Norge,og han er svært ivrig. Med mamma og pappa i Norge, er det ekstra motivasjon for han å lære norsk. Han vil jo gjerne også være sammen med dem i Oslo.
fra tidlig ettermiddag begynte de besøkende,

utenfor kirken,
kveldsbesøkende,
ballongselger på plass utenfor kirken,
fullmåne bak skyene over kirken,

helgenikonet skal kysses,

Hele ettermiddagen og kvelden har det vært et rush i kirken , halve byen har vært innom. Klokkene ringer og presten messer i det uendelige. Hvis du leser fjorårets blogg,kan du lese mer om helgenen. Torget vårt har foresten også fått julebelysningen opp!!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Nyheter

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.