Søndagstur til Apokoronas.

Lørdag formiddag fikk vi koselig besøk av en gresk/norsk familie som bor på Nesodden utenfor Oslo. Katarina og Efthimios ble kjent med hverandre i Hellas,men bor fortiden i Norge. De har fått to flotte barn,Thanos på  10(snart 11),og Melina på 7.
Thanos og Melina på lørdagsbesøk etter laiki.
Historien om hvordan vi ble kjent,er enkel: Efthimios var Tonias tennistrener da hun var tre år. han var ny trener fra Aten med norsk/gresk kjæreste fra Søgne. En dag hadde Tonia på seg en troll t-skjorte,og sånn ble vi "oppdaget". Siden har de flyttet til Norge,fått barn og jobber der,og Tonia flyttet etter!Nå er de her på noen dagers ferie,og en tur innom hos oss ble det heldigvis tid til. Det er veldig koselig med slike vennskap synes vi.
Efthimios forteller,

Katarina og Melina
Søndagene har Gro og jeg satt av til turer utenfor byen. Denne s;ndagen hadde vi planlagt [ ta med Gros venninne Turid som var helt fersk på øya, og besøke fetter Vi jentene stoppet på en idyllisk kafe som ligger akkurat der veien svinger ned mot Kalives,ved Kalami. Kafeen ligger i en sving,og holder åpent hele året. Herlig utsikt,og koselig kafe.På denne søndagen hadde vi Gros venninne fra Risør ,Turid med oss,og besøkte fetter Bjørn og hans Lisbeth i Kalives først. Som du skjønner er juli måneden da "alle" kommer på besøk.
Vi hygget oss på Akrogiali i Kalives, spiste meze og salater og nøt livet.
På Akrogiali,god mat og hyggelig service,

og flott utsikt fra tavernaen.

Kalives på en søndag.

Etterpå tok vi farvel med Bjørn og Lisbeth, og begynte på vår runde i området. Vi kjørte ned til den lille lokale stranda Kera,som vi har brukt mye som familie.
Kera, enkel vakker strand,

fint å seile med mye vind.

Den ligger midt mellom Kalives og Almirida og den er spesielt vakker og enkel.

Vi koste oss her noen deilige timer. Vinden blåste ganske kraftig,og det var deilig i denne bukten. Så tok vi runden om Almirida og Gavalohori for å stoppe i Vamos.
Fra Vamos,

vakker utsikt mot fjellene,

og vakre steinhus.
Her gikk vi en runde i den vakre gamle landsbyen,før vi satte oss på Sterna tou Blomosifis.Vi nøt en iskaffe, te,Sfakiani pita og zoumero(sjokoladekake). vamos og denne tavernaen har vært på vår liste over steder vi drar til på søndager året rundt i tjue år,minst. Det var jo hyggelig å ta med de to damene som opplevde alt dette for første gang!!
På tavernaen,

vamos er en stor og viktig landby i området.
Hele runden avsluttet vi med,kalives,Armeni,Nio Horio, Stilos og Aptera, før vi tok hovedveien direkte hjem.
I Stilos er det frodig rundt kildene og plassen,

rent kildevann som blir Samaria vannet på flaske.
utsikten fra festningen over mot flyplassen.

Turid fotgraferer,
fra festningen ved Aptera,

flyplassen ligger tvers over bukten, et fly inn for landing.