Victor er med på fottur til Kournas.

Åh,i dag har jeg smerter i hele kroppen. Noen smerter er vonde, som ekstreme hode, skulder,rygg og knesmerter ,og andre er gode, som lemstre lår og legg muskler. I dag er det regnvær,ja det har du rett i. Regn i juni,uhørt!!Men sånn er livet,været kan vi bare godta og gjøre det beste ut av. Vi som bor her synes jo det er deilig med litt overskyet og småregn, men de som ferierer kan bli sure og irriterte. Mitt råd er: ta en tur på museum, gå en tur i butikker, finn en fin restaurant med koselig interiør og nyt det. Bruk tiden på ting du ellers ikke rekker eller gidder fordi det er så varmt og du MÅ sole deg. Er du på et sted med natur, så se deg om,prøv å utfordre deg selv litt.
En liten stopp i skyggen

utsiktspunkt

Victor går foran med lederen Jorgos.
I går var det derimot herlig sol og vind og jeg dro på tur med fjellklubben E.O.S. Du kan lese mer om den i innlegget av 8.12.2013. Denne klubben er for alle som vil gå litt i naturen, for alle aldre og du behøver ikke være medlem. Hver søndag er det tur med varierende vanskelighetsgrad. I går var den sånn passelig vanskelig,og jeg hadde tatt med min elev Victor som er ti år og kjeder seg på søndager. Mamma og pappa jobber i turistnæringen og har ingen fridager fra mai til oktober. dette var Victors første tur,og vi var litt spente både han,foreldrene og jeg. Han var helt utrolig flink,positiv og ivrig,og så veldig sosial.
Victor er 10 år og var med for første gang.
Ellers var min nyeste elev Andreas med igjen, og de fleste gamle traverne pluss mange nye yngre turgåere. Vi startet oppe på hovedveien til Sfakia,litt ovenfor Alikambos.Vi gikk først litt på sti,så på kjerreveier og så på sti igjen ,før vi gikk på vei mot slutten. Denne turen liker jeg godt, den har alt, lett vei,flott utsikt både til Lefka Ori,(De hvite fjellene) hele Apokoronas, Psiloritis,strendene ved Georgioupolis og Kornas innsjøen.
Deler av Apokoronas

De høyeste toppene i Leuka Ori kjeden,

Psiloritis i det fjerne

og tilslutt, Kournas.
Vi gikk forbi en gammel brønn,bygget inn med sten sammen med gjeter hus (komos),som er så vanlig i fjellene på Kreta, og stedet hvor de første møtene fant sted under oppgjørene mot tyrkerne i 1821og  moderne geitefjøs.
Turen gikk forbi fjøs,

Gamle stenbygg med ukjente kors,

stenbrønn,

gjeterhus,komos

og plassen der den første samlingen av opprørere fant sted.

Vi stoppet under disse gamle svære trærne når vi skal ha en pause,og vår flotte leder Jorgos og hans frue,hadde tatt med kaker og tsikodia (raki) hos en lokal geitebonde.
Fint med gamle tre til pauser,

Han ventet på oss på verdens flotteste utsiktspunkt. Arietta hadde laget kaker kvelden før,og vi ble som vanlig positivt overrasket over dette.
Andreas,Victor og Kiriaki.
Victor og jeg,
kaker og drikke til alle.
Den lokale geitebonden og en av våre gamle ulver.
Deretter var det å ramle nedover lia som noen geiter,ikke like lett alle steder.
Ganske mye vegetasjon,

et veldig stort og gamelt oliventre,

blått i blått,

Masse vegetasjon,gamle trær og flotte blomster.

vakre blå blomster,

vill artisjokk.

spennende plante,

Vi strevde oss ned til vi kom til innsjøen Kournas.
sjøen nærmer seg endelig,

lite sti men fin utsikt,

litt sementvei

og kjerrevei tilslutt

vakker natur.
Her tok jeg og Victor oss et bad før vi satte oss på taverna med noen av de andre. En herlig dag, herlig tur,fornøyd Victor som var mektig stolt av seg selv,og med rette.
Et velfortjent bad,

mating av gjess,

deilig mat tilslutt,

og så så vi jammen noen kyllinger også!!

Jeg har skrevet om Kournas den 6.4 ,da vi også endte opp her. Fine bilder av sjøen fra den andre siden der.