Rethimno.


Koslig kafe,

Trappegate opp til festningen.

fine nabolag,

og kirker.
Jeg har alltid likt å ta en tur til denne byen helt siden jeg kom hit første gang i 1988. Jeg var innom her og bodde nede ved strandpromenaden. Dette var den gangen da jeg var lei av Sitia,og så meg om etter en ny by å slå meg ned i. Jeg ble jo fascinert av byen,men den virket litt for liten for meg,og da jeg dagen etter ankom Hania,bestemte jeg meg for den. Senere har det vært et kjært stopp på mang en tur til Iraklio,eller sørkysten(Plakias,Preveli etc.) Vi har også vært på mange tennisturneringer her med datteren da hun spilte aktivt,og jeg har vært innlagt på sykehuset og operert vekk  gallen.Og på flere turer med Amnesty gruppa fra Hania til forskjellige møter her.
Denne gangen var det en regnværsdag, med tunge skyer over Hania da jeg tok bussen på morgenen. Det regnet mye av veien, men her var det opphold, og slett ikke verst. Overskyet, men behagelig. Bussen ble fylt opp ute ved turister som ikke hadde noe å gjøre i Georgiopolis, Kavros og andre steder langs kysten. Det blåste jo også veldig. Byen var selvsagt full av handlene og man hørte mye russisk,fransk,tysk og selvsagt skandinavisk.
Koselige trange gater,
Mye folk på tur i byen.
Jeg syns denne fine byen er som Hania i mindre format. Du vet den ble bygget opp på samme tid,av de samme ventianerne og senere forandret av de samme tyrkerne. Fyret,havna,husene ligner veldig. Selve festningen Fortetza som jeg naturlig nok er ekstra facsinert av, besøkte jeg også,men det tar vi en annen dag,ok? Det er verdt et helt innlegg.
Fra havna

Moskeen ligger midt i gamlebyen.

Havna er som en miniatyr av havna i Hania.

Og fyret er tegnet av den samme eygptiske arkitektensom Hanias fyr.
Byens universitet  har barnehagelærer,barneskolelærer og filologi studier pluss en hel del andre linjer og den er alltid full av studenter både fra Kreta og resten av landet. Det er alltid positivt for en by med studenter, det gir kultur og liv til byen. Selv om Rethimno blir regnet som en turistby(de har jo også hotellene liggende i gangavstand til byen) så er den først og fremst en levende, åpen ,trygg og varm by.
Fin strandpromenade med venetianske bygg.

Hotellene ligger utover langs stranda.
Den har flott natur,Kretas høyeste fjell Psiloritis eller Idi 2456moh (selv om nye målinger viser at Pahnes i Lefka Ori fjellkjeden i Hania fylket er tre hele meter høyere) og den har fem topper over 2000 meter. Det er en yndet plass for fotturister ,sommer som vinter.
Psiloritis
Det finnes også mange andre mindre fjell og vakre daler som Amari og Milopotamos. Berømte mindre byer som Spili,Plakias,og den mest kjente i Hellas Anogia.Her oppe ved Zevs hule ved føttene av Psiloritis er Kretas mest kjente musikere født. Den som gjorde folkemusikken og sangstilen til mote i Aten på 60 og 70 tallet,var den store Nikos Ksilouris fra den kjente familien Ksilouris. han døde ung og er et symbol for hele landet.
Nikos Ksilouris

Anogia
Musikken hans lever videre og blir spilt ved alle anledninger. han var særlig et symbol på et stille opprør mot juntaen med sine gamle tradisjonelle revlusjonære sanger fra Kreta. De fikk nytt liv under juntatiden,og ble kjent over hele lendet.  Broren hans lever og synger enda under navnet Psarandonis.
Arkadi klosteret og dens historie har jeg skrevet om før. Besøk byen,og områdene rundt. vakker natur ,fjell og strender,raviner klostre og kirker overalt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora