Pinsehelgen min.

Jeg kan vel ikke akkurat si at vi har noen spesiell følelse av pinseferie her hos oss.Men jeg skal med glede fortelle deg hva som skjer rundt meg om dagen. Torsdag kveld var det demonstrasjon mot oppløsningen av Syrias kjemiske våpen ombord på et amerikansk skip i nærheten av Kreta.
Folk i alle aldre møtte opp,
Men hvor,hvordan,når?? Spørsmålene er mange, og svarene svevende og få. Dette har dratt ut i et halvt år og usikkerheten er stor. Jeg tør ikke skrive noe om hva som skjer,siden ingen vet,men vi vet hva vi ikke vil ha. Vi vil ikke ha det minste kjemisk avfall i Middelhavet,som er som en lukket innsjø. Bilder fra demonstrasjonen i byen i forbindelse med at 5.juni er miljøvernsdag. Vi roper varsku,hjelper det, hører Amerika og Nato?
vi roper,men blir vi hørt?
Fredag tuslet jeg bort til busstasjonen som vanlig for en byvandring og der traff jeg tre hyggelige nordmenn som ble med på runden. Vi tok rute en, den uten fyret,vi ser det an hver uke hvilken tur vi tar etter behov. Foreløpig har jeg to ruter.Uansett hvor man går er det 60,400,eler 5000 års historie alle steder. Spennende,jeg blir aldri lei av å tusle rundt og kikke på bygninger, utgravninger og ruiner.
Den flotte vestre vollgrav,

utsiktspunktet vårt der oppe.
vi så blant annet cruiseskip.

og Topanas

muren sett fra sjøsiden,

tyrkernes kruttlager ved enden av vollgraven og muren.

og deler av festningen som lå her ytterst.
Så vi svingte bort til vestre vollgrav og tok utsiktspunktet først. Her så vi de digre cruiseskipene som vi hadde besøk av. Hmm,ødelegger de utsikten,eller forskjønner de den? Velg svar selv.
Vi tok hele muren bort til ytterste del med kruttlageret og den gamle festningen og tuslet ned i de smale gatene i Topanas og Ovriaki(jødisk bydel)
Smal bolig gate oppe på Topanas.
En tur innom synagogen som altså er fra 1400,heter Etz-Hayyim og regnes som Europas eldste levende synagoge.

Fra Topanas,

det jødiske kvarteret,

med synagogen

inngangen til synagogen.
 Les mer om den i innlegget av den 29.1. Du finner den i en liten sidegate til den travle Kodilaki gata,parallelt med Halidon(hovedgata til havna).Synagogen besøkes med respekt selvsagt.

Etterat vi hadde tatt den vanlige runden opp på høyden Kastelli og gjennom nedre Splantzia ,endte vi opp på kafe i Koum Kapi denne deilige kveldsstunden med hyggelige nordmenn. De satt pris på lære litt mer om byen og dens historie.Neste uke skal jeg en tur til Aten, og byvandringen blir utsatt til lørdag istedet for fredag. Samme tid,samme sted 18.30 ved busstasjonen,etter det hver fredag igjen.
Vi endte opp i deilige Koum Kapi,

ved solnedgangstider.
I går nøt jeg jeg hundre prosent avslappende lørdag med null program,bare marked,bading og avslapping.
I dag derimot fikk jeg lyst til å ta hundene mine ut på stranda mellom Nea Hora og Hrisi Akti.


Søndagstur langs havna,

stille dag for tur og fisking,

noen fisker 


noen dykker,

noen nyter strandlivet,

og noen er på tur.

Framme på stranda,

Hrisi Akti

og Lazareta

Jack bjeffer glad.
Her er det greit for hunder også. Denne strekningen er stenete og har ingen parasoller eller stoler. Vi liker oss godt her,og har den lille Lazareta øya tvers over. Den heter så fordi den ble brukt som karantene for syke med diverse smittsomme sykdommer opp igjen middelalderen. Svartedøden innkludert,men de spedalske ble sendt til Spinalonga utenfor Agios Nikolaos.
I dag er øya en liten perle og ligger der så stille,men tenk hvilke tragedier og historier den gjemmer på!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.