Nordmenn på påskeferie i Hania.

Hverdagen begynte igjen idag,jeg har nettopp hatt min første norsktime etter påskehelgen,og butikker og kontorer åpnet igjen.Gårsdagen ar en dag mange trengte, ingen familiemiddag,ingen jobb,unntatt de som arbeider på spise/utested, ingen plikter bare ro og fred i byen og i sjelen.Selv satt jeg i gården og leste hele dagen, deilig det og, etter så mye aktiviteter.Det var mange ute på kafe ,men det lå en langsom ro over alt.
I går var det ro og fred i byen.
Her er det varmt og vindstille om dagen.Når jeg sier varmt,så mener jeg varmt. Så typisk da,at varmen og det fine været kommer etterat folk har reist hjem. Jeg tenker på "mine" turister,Gro,Hege,Bjørn og Lisbeth.De reiste på lørdag kveld,og det fine været kom på søndag,og blir bare varmere og varmere,men sånn er livet.
Mimrer og tenker på hvor hyggelig det var å treffe disse menneskene,og hvor morsomt det var at de traff hverandre! Hege,Gro,Bjørn,Lisbeth,Inger,Petter,Elisabeth,Rune,Jan,Tone,Anne-Kristin,Juha blant annet. Noen kjente hverandre fra før,andre ikke. Forrige tirsdag hadde vi samling av noen av dem. Vi møttes hos meg, så var vi innom hos Jan og Tone. De har kjøpt et flott gammelt tyrkisk hus og pusset det opp. Nå er de her og nyter livet. Jan reiser oppover igjen til Oslo om litt,mens Tone blir. Vi kikket oss rundt fra første etasje og opp til takterrassen. Sånn utsikt skulle jeg gjerne ha hatt, men på den andre siden er jeg glad jeg har en gård. Det er et spennende hus i tre etasjer. de bruker det så mye de kan ,og elsker Hania og Splantzia.
Rune på vei inn hos Jan og Tone.

Jan forteller Rune om kjøkkenet.


Fin sofa dere har Jan og Tone....

Fra annen etasje.

Flotte gamle detaljer.



Og litt av en utsikt fra takterrassen!


















Vi tuslet i flokk og følge ned til Tassos på Demek i Koum Kapi, satte sammen tre bord, og nøt en herlig stund. Som sagt ,det ble en sånn bli kjent med hverandre dag.
En alt bli kjent dag i byen.

Jan og Tone.

Mye å prate om.
Veldig koselig å se når folk du setter pris på, trives i hverandres selskap.Etterpå endte vi opp hos Gro til kaffe, så du kan si vi tok runden.
Hjemme hos Gro på kaffe etterpå.
Koselig for oss som bor her fast, som meg, Elisabeth og Rune ,og få nye venner. Vi ser frem til at de kommer igjen til sommeren. Hege truer med å ikke komme, vel,hun får gjøre som hun vil!!
Anne-Kristin med mannen Juha kom og vi møtte dem på Tamam,og så hjem til Gro forrige lørdag.
Barndomsvenninne Anne-Kristin hos Gro.
Det var så hyggelig,hun er en barndoms venninne,hennes far og vår far sang sammen i kor i deres ungdom i Vestre Frikirke i Oslo,og holdt sammen senere. Vi var ofte sammen med hennes familie. senere sang vi sammen i ungdomskoret Angelos i den samme kirken. Jeg hadde sønnen Peter på besøk ofte da han leide Gros leilighet i høst, du kan lese om ham også her på bloggen.
Og påskeaften var vi ute å spiste på The Well og the Turk med tre kvinner fra Risør,Elfi,Torhild og Bente.
Hygge på taverna.

Jorgos og Juha med eieren.
De skulle ut å gå turer hver dag i ferien,og fikk noen råd med på veien. vi storkoste oss,og var så heldige å få besøk av Anne-Kristin og Juha igjen i går kveld.
Stille kveld i gården vår med hyggelig selskap.
Det er så hyggelig å sitte avslappet i gården og prate sånn. Jeg ønsker dem en fin tid på Loutro.Er jo litt misunnelig da vet du,men,men. Nå håper jeg at du har hatt en hyggelig, avslappende og god påske selv,og at alle disse folkene jeg traff i påsken her,har det like bra som jeg.
Det blir reportasjer fra disse tavernaene vi var på, jeg vet jo at mange liker å lese litt om disse spisestedene vi har her i byen.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.