Stor demonstrasjon på Arkadi i går.

Mange hadde kommet fra hele øya.
Arkadi er et kloster som ligger utenfor Rethymno her var det denne samlingen som en demonstrasjon mot dumping av Syrias kjemisk våpen i Middelhavet,ble holdt igår.Det var folk fra hele Kreta og Hellas. Det var iallfall 10000 der, 70 busser, 150 motorsykler og iallfall 1500 biler.Vi kom dit med busser som ble satt opp av dem som arrangerte denne samlingen, biler, mopeder, motorsykler,sykler, gående og løpende.
Bussene vi kom i.

Bilister, syklister og gående.

Motorsyklister fra hele Hellas.


Aktive i fjellklubben kom gående fra Retymno.

Det sto biler langs alle veier i området rundt,folk gikk i opp til en halvtime for å nå fram fra bilen.Det var alle aldre fra nyfødte til eldre, politikere i dresser, fine damer i høye hæler og alt som kunne krype og gå.Politikere fra alle kommunene på Kreta.
Min venninne fra Hania deltar i arrangementskomiteen.

Alle aldre representert.

Hunder og eierne.

Hvis Middelhavet var en bank vile den allerede vært reddet sa et banner.
Det var en flott varm vårdag og folk satt på gressmatten foran klosteret. EOS Retymno kom gående,  maratonløpere fra Rethymno kom løpende ,og kom med det greske flagget opp til scenen som et symbol. Det var motorsykkel klubber fra hele Hellas som hadde kommet til Kreta for å være med, og kjøre øya rundt med opplysning om dette. En mopedklubb og flere sykkelklubber kom kjørende.
Vespaklubben kom også.
Syklister var det mange av.
Ellers var gratis busser fra hele øya, men fra Hania  betalte 3 euro hver og på denne måten fikk de dit alle som ville. Min buss var full av eldre og middelaldrene og foreldre med barn.. De hadde satt opp to busser for skole elever også fra Hania.



Banneret med frihet eler død som er i bakgrunnen er fra Sfakia.

Mange likhetstegn mellom dagens kamp og frihetskampen tidliger.

I selve arrangementet deltok skoler, politikere, vanlige folk, munker og prester, musikere og dansere selvsagt. Ingenting skjer på denne øya uten kretensk folkemusikk og dans. En av munkene sang en tradisjonell sang med sin egen tekst om temaet.
Det som vi ikke forstår er at de greske nasjonale kanalene ikke sier noen ting, mens vi her blir informert daglig fra vår lokale avis Haniotika Nea og de lokale tv kanalene. den greske regjeringen har ikke tatt standpunkt enda. det jeg hørte fra de parlamentsmedlemmene som snakket, er at de vil ta det opp i Vouli,(det greske parlament). Hvorfor den stillheten? Fordi dette er en NATO avgjørelse? Hvorfor får vi ikke mer opplysning om hvor og når og hvordan? Dette er spørsmålene som kom fram og selvsagt sinne over alt det som blir bestemt for oss uten oss som en gresk sanger har skrevet i en kjent sang. Dette ble brukt av en barneskole som plakat. De hadde et fint lite spill, og vi ble alle veldig rørt, flinke lærere.
Flink barneskole med flott mini teater.

Jeg er redd for det som skal skje for meg uten meg.
Hva ble vi mest rørt over? At alle var der og at ingen tenker gi seg før noe skjer. Jeg håper at det jeg hørte om at man vil gjøre som med Gaza, komme i båter og forsøke stoppe dette der det skjer, men er det mulig? Havet sør for Kreta skal iallefall måles  for å se hvor mye kjemikalier og generelt hva som er i havet nå. Det er jo bra, så kan man ha det som utgangspunkt for senere og måle igjen hvis det blir dumping og sjøen blir full av kjemikalier, som bevis. Huff, men når jeg hørte hva en professor i kjemi fortalte om disse kjemikaliene ble jeg også skremt. det som skremmer mest er nettopp dette: Andre bestemmer noe som jeg ikke får vite, men som angår meg. Og hva får vi egentlig vite?
Journalister fra lokal tv kanal.


Alle aldre var tilstedet.

Maratonklubben med det greske flagget.

Politikere fra hele øya og av alle farger.

Heldigvis var været varmt og fint.
Munkene deltok også.
Jeg skriver om Arkadi neste gang, tok flotte bilder.I morgen er det gresk nasjonaldag og alt er stengt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Hjemme igjen.

Spilia

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.