Fødselsdager.

Fra årets feiring.
I dag er det min fødselsdag, enda en av mange. Jeg tenker på alle disse dagene opp igjennom livet mitt. Bursdags selskaper på Røa med barn fra klassen og nabolaget, med pølser ,boller og bløtkake. Men mest av alt på hvordan det har vært å feire mine søte små,(som er blitt store!). Stines ett årsdag,så stolt jeg var da!!Jeg var ung og ulykkelig alene med henne ,men utrolig stolt og glad den dagen!!Mor og far kom ned fra Oslo(vi bodde i Risør da). Senere feiret jeg henne på Kreta. De første årene i Sitia med nabobarn og venner. Koselig og uformelt og enkelt. Da vi flyttet hit til byen var Stine 8 år, og første bursdagen her i byen skrev vi på invitasjonene at det bare var for barn, uten mammaer. Min svigerinne som reagerte.Vi hadde nettopp blitt kjent da. Det er vanlig at mammaene er med på barneselskap, og vertinnen flyr i skyttel trafikk med kaffe til hver enkelt mamma etterhvert som hun kommer, serverer kaker til foreldre, og har ikke tid til barna.De river ned huset. Dette likte ikke jeg, jeg ville ha barneselskap uten mammaer så jeg kunne konsentrere meg om å holde stol leker og sånt.Ungene elsket det, og mammaene var sikkert glade for å få en fri ettermiddag.En annen ting jeg alltid synes var rart, var at man aldri åpnet gavene mens gjestene var der, det syntes jeg var uhøflig. Senere forstod jeg at det er regnet som uhøflig å åpne pakkene foran de som har gitt dem, så slipper man å skjule eventuell misnøye med gaven!!Dessuten er det vanlig å ha med kjøpekaker i ett selskap, det syntes jeg var litt rart, som om de trodde jeg ikke hadde forberedt med nok kaker!!!Ja, det med skikker i forskjellige land du!!
Her er det Tonia som fyller fem.
Jeg husker også Michelles første og særlig andre fødselsdag. Da hun ble to , hadde Stine fult program med skole og aktiviteter,og Jorgos jobbet den dagen. Jeg hadde invitert noen venner med barn og stått i å bakt boller og kaker, og Michelle gledet seg kjempemasse.
Klokka gikk, og ingen kom!! Så skuffende, så surt! Jeg ble ganske fortvilet kan jeg love deg. Tilslutt kom en gresk venninne sent med sin fire årige sønn, da hadde jeg gitt opp. Han var skikkelig rampete og Michelle litt redd ham. De andre hadde glemt det! Ja, ja man overlever jo sånt også!!
Vi hadde hauger tall med morsomme fester med gutter og jenter ,stol leker, og masse annet gøy, uten foreldre i alle år.
Full rulle på Michelles syv årsdag.
Michelles dag.

Fra Tonias 18 årsdag.
Jorgos hadde vokst opp uten å ha feiret fødselsdager, en gang hadde han visst hatt kake hjemme. De første årene ville han ikke feire seg selv. Men han har fødselsdag en uke etter Stine i mai, og da hadde vi som oftest besøk fra Norge, så han vente seg til Auds bløtkake med lys og hele sulamitten. Koselig det, vi feiret ofte sammen de to da.Det er jo ikke så vanlig å feire fødselsdager i Hellas som voksen, barna feires i de fleste familier, men som voksen holder det med navnedager for de fleste. har du ett vanlig navn, kommer du jo ikke forbi det, det bør feires. I dag med Facebook og nye tider, finner jo folk ut når du har fødselsdag og mange feirer det også.
Vi feirer Stine.
På søndag trommet jeg sammen elever og venner og vi hadde det koselig her ute i gården hvor jeg nå sitter å skriver. Vi leste De tre Bukkene Bruse, sang Se min kjole og Bæ,bæ lille lam, og det ble snakket norsk, engelsk og selvsagt gresk!!For to år siden gjorde jeg det samme, hadde Troulakis familien her da!!
For to år siden var det mest Troulakis elever.
Veldig hyggelig med gjester fra flere land.

Athina og Jack etter at alle var gått.
Nå er det snart tid for første Skype time med elev fra Veria i Nord-Hellas, og siden går det slag i slag hele kvelden. Jeg begynte dagen med svømmetur i superklart rent vann med tre hunder som også nøt det. Vindstille, varmt og deilig.  Jeg har lest noen av alle hilsenene  på Facebook, og hatt besøk av Unni som kom med en fin gresk bok om Splantzia rundt 1900,kan tro jeg gleder meg til å lese den!!Takk for alle gode ønsker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene i mars

Småprat

Spilia

Hjemme igjen.

Nyheter

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

25. mars Hellas nasjonaldag

Imbros ravinen

Det greske alfabetet.