Stavros stranda og turen til Gouverneto.

Stavros sett fra havna.

Og fra Koum Kapi.
Vakker liten strand beskyttet mot vind og bølger.
Jeg lovet deg i går at jeg skulle skrive om turen fra Stavros til Gouverneto så da må jeg jo gjøre det da! Dette er en lett tur og man kan ta bussen til Stavros så alle kan komme seg dit. Det tar i høyden 40 minutter å kjøre ,og det er en fin tur gjennom Kounoupidiana, forbi Kalathas stranda og Horfakia.
Stavros ligger nær Hania.
Jeg elsker denne stranda hele året. Den har den rosa skjellsanden som på Elafonissi og Balos, den ligger nære Hania by og er liten.
Dette er et sted med veldig små søte sommerhus for Haniafolk. Det er vanlig å bo her hele sommeren og pendle til byen hver dag. En av de gode tingene syns jeg ved Stavros,er at det aldri er bølger her fordi stranda ligger beskyttet av fjell og land på alle sider. Den har også en liten brygge som man kan hoppe fra og faktisk svømme under. Mine jenter har alltid likt det. Jeg liker å svømme over til fjellet og tilbake.
Stavros sett ovenfra.

Vinterbilde fra stranda.


Det er sjeldent med strender som ikke ligger åpne mot horisonten det å se rett inn i et fjell er jo spesielt da. Små greie tavernaer, vi pleier å spise på den i bakgrunnen ved kirken. Hvis du kjører eller går gjennom bebyggelsen bak stranda, eller rundt land langs sjøen,så kommer du til en åpen fin strand med koselige tavernaer og en fantastisk solnedgang og mindre folk.
Her ble filmen Zorba spilt inn i 1963, med Antony Quinn og Alan Bates i full aksjon på stranda. Hvis du har sjansen til å se filmen, så gjør det etter at du har vært her eller før, fine scener herfra.
Fra filmen Zorba dansen på stranda.
Dette var en øde strand på 60 tallet.
Hvis du vil gå litt her oppe , eller drømmer om å gå til Gouverneto, så går du til høyre der stranda slutter ,forbi et hus som ligger der, og følger veien rett fram, inn gjennom en åpning i fjellene her. Det går en liten ravine her som du kan følge helt ned til Katholiko som jeg skrev om igår.
Jeg har gått  begge veier , og legger ved bilder fra i fjor vinter da vi gikk fra Gouverneto til Stavros hvor vi gikk opp på en av toppen over stranda med utsikten til Hania, Akrotiri og Stavros.Men det er enklere å finne fram hvis du starter fra Stavros.Legger ved bilder fra denne turen. Nyt bildene og så håper jeg at du kommer deg dit en gang.
Ved Gouverneto ligger denne lille kirken som vi går forbi.

På vei over til Stavros fulgte vi fjellkjeden et stykke, kysten av Akrotiri.

Midt i ravinen med Panajota.

Gjennom en av Kretas mange raviner.


Spisepause halvveis.Vi har alle aldre i fjellklubben!

Utsikt over Akrotiri.

Flott utsikt mot flyplassen.

Utsikt mot Hania kysten.

På vei ned til Stavros.

Snart nede ved stranda.

Her i enden av stranda tar man veien videre mor Gouverneto.
Det fins en liten hule rett opp fjellet fjellveggen, lett å gå ,flott utsikt hvis du bare vil være på stranda og gå en liten tur. Du ser stien opp til hulen på bildet over i høyre hjørnet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Kathara Deftera i Nea Hora

Det greske alfabetet.