Fra gårsdagens karnevals feiring.

Store og små med i gårsdagens opptog i Souda.
Jeg vet jeg skrev at jeg skulle skrive mer om Agios Ioannis i dag, men jeg finner så mye fine bilder fra karnevalsfeiringen i går. Dessuten har jeg vondt i skuldre og nakke, og må ta det med ro.
Det begynte å regne i går kveld og temperaturen har sunket til 10grader. Må le litt, for jeg sa til Inger at det sikkert kom til å bli dårlig vær når de hadde reist, og det ble det!!
Nå har jeg slått meg til å sofakroken med te og laptop, og er glad jeg kan være inne.
Det skal ikke mye til , fine kostymer.

Temaet er krisen og fengslede politikere.

Igår var det altså den nest siste karnevalsøndagen , og mye moro overalt. Alle skoler. barnehager og foreninger arrangerer fest, og får inn litt penger til nytte. Det er jo morsomt for liten og stor å kle seg ut.man får lov til å være en annen i noen timer, kan slå ut håret, og danse og le.
Det skal ikke mer til en en parykk eller en bart og noen lånte klær.Vi har også butikker som har alt i karnevals utstyr, du finner det mest utrolige: Sminke, parykker, klær og masser av tilbehør.
Alle barn vil kles ut som prinsesse, spansk dame, ballerinaer, Spiderman, sjørøver, skriket eller Batman. Men senere begynner de å finne på ting og utstyr og det blir billigere og morsommere. det er vanlig at man arver karnevals utstyr fra eldre søsken, venner og familie.Vi har vært igjennom hele pakka og hatt utrolig mye moro opp i gjennom!!
I Hellas er det Patras som er karnevals byen med stor K, men Rethymno har kommet sterkt etter. Disse byene har karnevals tilstelninger hele måneden, men den store karnevals festen med opptog finner sted siste søndagen i karnevals tida.
Skippern er med.

Sjørøverskute i gatene.
Hania feirer aldri med opptog, men arrangerer masse gøy, og er med i arrangementet til Souda. De hadde opptog igår og her er bilder fra det. Bildene har jeg hentet fra dagens avis. Det er mye planlegning og forberedelser og det tar mange måneder. Grupper dannes etter et karneval, og jobber intenst rett før. Tema skal finnes, vogner lages og klær skal sys eller bestilles.
Agia Marina i går.
Ta en titt på bildene.
Her er også bilder fra en mindre , men ikke desto morsomme feiringen i Agia Marina i går. I karnevalets ånd, kle deg ut, kom , ha det gøy og nyt livet!!!Vi har en uke igjen, bor du i Hellas, så gjør deg klar!!!Neste helg braker det løs!
Kjekk ungdom fra Agia Marina.

Litt mindre høytidelig opptog.

Fra Souda.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Nyheter

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.