Blekksprut,Valentina og mystisk nabo.

Den stolte fisker med levende blekksprut.
På dagens runde med hundene i morges før første norsktime, så jeg en fisker som hadde fått en blekksprut. Det er ikke hver dag at noen får en så fin blekksprut her inne i Koum Kapi. han var kjempeglad og stolt, og ble enda gladere og stoltere da det kom noen damer med telefoner for å forevige den.Han strålte som en sol! Og nå har jeg mat til to dager sa han, han var kjempestolt og glad såklart.Tenk så glad kona blir når jeg kommer hjem med denne!Jeg hadde IKKE blitt glad hvis det var min mann som kom hjem med den, fordi jeg ikke liker blekksprut! men så fisker jo ikke Jorgos heller da, så det er ingen fare der! 
Dagens fangst!






Spennende å følge med når blekkspruten blir slått i bakken.
































Tar med noen bilder fra nabolaget vårt for det liker jo alle.Her en merkelig dame som bor på noen små rom, hun går kledd som en nonne, men uten kloster? Hun bor riktignok der det gamle klosteret lå, men har ingenting med kloster å gjøre i dag. Hva gjør hun her? Hun bor med en hel haug med poser med klær eller noe sånnt, inne på rommene og ingen strøm. Samler hun inn klær? Gir noen henne masse poser med gamle klær? Hun trenger ikke klær,hun går jo bare i nonnedrakten. Mystisk dame dette. Hvis jeg finner ut av det, blir du den første til å få vite det!
Nonne uten kloster i et gammelt kloster?


Valentina.
Hva gjør folk på Kreta om vinteren? Ett spørsmål jeg ofte får, og som jeg har svart på før, men i dag har jeg ett eksempel til dere. Min venninne Valentina står nede i havna og tegner , du har sikkert sett henne når du går forbi. Hun er smilende og blid og tegner portretter etter fotografier eller levende modeller.
Valentina i havna på en sommerdag.
Valentina er fra FYROM eller tidligere Jugoslavia. Hun flyttet hit og giftet seg med en Haniafyr, Kostas og har to barn.Kostas jobber som kelner , men den restauranten han jobber på er stengt nå. Siden hun er kunstner fikk hun tillatelse av kommunen til å tegne i havna. Hun sitter der hele sommeren ,men nå sitter hun hjemme og tegner. Den eldste er student og bare sønnen er igjen hjemme. Her en dag ble hun venn med norske Elisabeth  som bor i Gavalohori på facebook og Elisabeth sendte henne et fint fotografi av seg og mannen Rune.
Her ser du resultatet!
Hva denne facebooken kan brukes til du! I dag møttes de hjemme hos meg så de kunne gjøre ferdig handelen! NorskeWenche fra samme landsby var med i dag, og det var artig å følge med på denne handlen!
Hyggelig besøk.

Se så fint bildet ble!
Jeg serverte norsk kringle ,vi drakk te,kaffe og praten gikk.Rune drakk seg diskre tilbake og tok seg en tur. Skjønner jeg godt, fire kaklende kvinner med norsk,gresk og engelsk i en skjønn blanding!!Litt mye av det gode. men vi fikk han med på et bilde med portrettet før han gikk!Her ser du noen av portrettene som hun tegner, og du kan finne henne på Facebook siden hennes: Art work and portraits by Valentina, Chania -Crete.
Fra siden hennes, her kan man bestille,og hun sender.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober