Siste blogg før jul.

Kofferten er pakket og jeg reiser den lange veien til Gardermoen i morgen. Det føles rart å reise hjemmefra i jula og la Jorgos være her  alene. Michelle kommer ned fra Aten på juleaften. Det er 19 år siden jeg har feiret jul i Norge, så det var på tide. Det er klart at jeg gleder meg veldig til å feire sammen med jentene mine og mitt lille barnebarn. Jeg har alltid likt jula her roligere og enkelt slik jeg liker det og været pleier å være supert. Vi har laget vår egen juletradisjon noe mellom gresk og norsk.Juleaften feirer jo bare nord Europeere så det en kveld folk flest er ute å handler, men vi spiser fylt kalkun og åpner pakker. Første juledag pleide vi alltid spise hos farmor, i senere år har vi hatt besøk av Gro i jula og ifjor hadde vi svigerinnen min og niesene og så her på juleaften.
Juleaften 2012.

Jorgos og alle jentene.
I år blir det stille og rart for Jorgos og Michelle, men så tar vi det igjen og feirer gresk nyttår sammen.
Jeg skal skrive litt om reisen oppover, men så blir bloggen liggende til nyttårsaften. Så kan dere lese dere opp på det dere ikke fikk med dere. Jeg skal besøke venner , leke med Daniel og være sammen med med familien i Norge.
Hundene ser at jeg pakker og ser sure på meg, de vet at jeg skal reise og Tommy min eldste hund pleier å være skikkelig sur når jeg kommer tilbake.Han hilser knapt på meg første dagen, går i bena på Jorgos hele dagen.Men det går fort over igjen og vi finner tonen, men han må si ifra at jeg kan ikke bare dra fra ham på den måten!!!
Jeg var innom å sa ha det til min niese Rafaella som jobber i en skobutikk her borte i gata, hun kom på besøk til Oslo i april ,og er erklært forelsket i lille Daniel, så hun ville gjerne være med i kofferten sier hun.
Rafaella på jobb i skobutikken.

Prøver å hjelpe kunden. 
Det blir en vanskelig jul for dem som mistet far og mann for 13 måneder siden.Rafaella elsker dyr og de har en liten pincher som er veldig nervøs og sint på andre hunder.De bor i en leilighet med en liten balkong. Her en dag fant Rafaella en labradortispe som var tydeligvis hjemløs og trengte ett hjem. Hun kom i kontakt med dyreforningen og fikk hjelp.Det endte opp med at de tok henne inn for å ha henne i noen dager. De regnet med at Rocky ikke ville tåle å ha en annen hund i leiligheten og de var ganske spente, men det ble kjærlighet ved første blikk og de er uadskillelige, så tispen blir og har fått navnet Precious.Søt historie, Rafaella og onkel Jorgos syns synd på alle dyr, og kunne tatt inn alle hjemløse stakkarer, vi har tre hunder og de har to nå!!
Noen kom å tok over senga til Rocky!!
Jeg ønsker dere alle en fredelig julehøytid og hvis dere er nær en kirke ,så gå inn å føl dere nærme Gud, de dere har mistet eller  bare for å føle høytiden sige inn. Jula er en kristen høytid og det er lurt å stoppe opp å kjenne etter hva du trenger varme , fred og ro i sjelen , stille stund med lys og varme ,eller ekstremt julestress med mat,mat,mat og drikke ,stress ,stress ,stress og gaver ,gaver , gaver??? Kjenn etter, hva er det verdt? Hvor mye stress og mas er det verdt. Dette gjelder særlig kvinner selvsagt, ikke lett å slappe av og å dempe på mas og krav fra hele slekta, men tenk over det.
Med det sier jeg altså farvel, og lukker kofferten......GOD JUL.
En stille stund i kirken kan gi fred i sjelen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.