Splantzia, Suzy, Sifis og fasolakia.

Når jeg våkner om morgenen, må jeg alltid mate kattene først. De vekker meg ,mjau mjau utenfor døra til jeg står opp og så er det igang med rutinen. Hankatten vår William får spesialfor siden han er kastrert og har vært operert han skal ikke spise det hunkatterne spiser.
William ligger i vasken og sover!!
Du kan si at de kunne jo alle ha spist hans mat, her er det prisen som teller, blir litt dyrt i lengden.Altså, jeg mater ham inne høyt opp så ikke hundene skal spise det opp, så er det ut igården hvor hunkattene har sine matskåler oppe på muren.Suzy er jo ikke godtatt av de andre fortiden, det er våpenhvile, men ikke fred ,så hun spiser for seg selv.Så tar jeg opp en skive av mitt hjemmelagde brød fra fryseren, setter det i brødristeren og setter over vannkokeren med tevann.Te og en skive om morgenen, ellers er jeg ikke klar til dagen . Jeg setter meg ned med en bok, leser alltid på en bok. Om dagen har jeg stabler med norske bøker som jeg har arvet etter venner fra i sommer(takk, Bente, Grete, Arne og Gro),og mangebøker som mine elever tar med fra hotellene når de stenger.
Vår nabo Sifis en gammel mann som bor alene , er blitt bestevenn med Suzy.
Suzy på Harleyen mens hun venter på Sisfis,han bor bak porten du ser.

Best å hvile litt mens en venter!
Hun venter på at han skal komme ut og når hun ser ham,prater de ivei,
 og hun følger etter ham ned til torget hvor han tar runden hver dag. Suzy venter ved hjørnet, og kommer mjauene om en av oss dukker opp. Sifis starter på Borbous på hjørnet ved kirken,(kafenion som heter Bourboulakis ,men blir kalt Bourbous her i byen) her tar han en kaffe og følger med på tavlispill(backgammon), etterpå setter han seg på kafeen på hjørnet ut mot Daskalogiannis gata, her er det jo bakeri også, så han tar seg en tiropita (ostepai) sitter der i timesvis og ser på folk. Neste stoppet er Platanos rett overfor, nå er det tid for dagens første tsikoudia (raki). Her sitter det alltid noen eldre menn på stoler langs veggen, filosoferer og kikker på folkelivet. Ved 2tiden rusler han hjem for da kommer søsteren hans med mat.Suzy venter på ham, og de tar seg en prat. Hun blir det med inn, og får litt av maten hans.Han spør oss om lov ,og vi syns det er helt ok så er alle glade!!! Så hviler han litt og så er det ned til torget igjen i 6 tiden og da går han på To Kleidi, som er en litt hip kafe, her blir han sittende med en øl en stund.Han er innom Bourbou igjen før han trekker seg tilbake. Fint liv, når man er gammel og alene.Han sitter uten å kjøpe noe også når han ikke har penger.
Fra lørdagsturen vår ,nedre del av
 Splantzia.

På vei hjem.
 Etter at jeg har spist frokost og lest en stund er det tid for formiddagsturen med hundene. På lørdag går vi foran kirken og rundt i Splantzia siden det er gatemarked(laiki) så vår vanlige rute er opptatt av boder og folk.
Her er Tommy tilbake fra turen sin.Jack venter på innsiden, og Suzy følger med.
Tommy er en gammel mann, han er 14 år og 4 måneder, altså gammel.Han ser dårlig , hører nesten ikke noe og har stive ben, MEN han er som en unghund.Det siste nye er å stikke av hele tiden, han åler seg under porten tar en runde rundt i Splantzia, også står han utenfor porten og roper. Hører jeg ham ikke, kommer han rundt til kjøkkendøren og skraper på døra!!!Han har også funnet ut at selv en hund kan gå ut gjennom kattedøra og kryper gjennom når døra er stengt.Han er som disse eldre demense som stikker av og blir etterlyst!!

Idag kjøpte jeg bønner på laiki.
Fasolakia fra laiki.
I Hellas er det vanlig at man spiser belgfrukt, bønner,linser og kikkerter til hverdags. Vi spiser linser og bønner hver uke her hos oss. Jeg husker en engelsk dame som hadde giftet seg med en greker og bosatt seg i nærhete av oss i ett av byens villastrøk. Vinny kom helt oppbrakt og fortalte meg om at naboen var så fattig, hun laget bare bønnestuing UTEN kjøtt!!!da jeg så at det er det grekere spiser, det har ikke noe med økonomi å gjøre , ble hun skjokkert. Men sånn er det, billig, godt og sunt hva mer kan du ønske deg!! Hadde en prat om dette med naboen en dag, hun sa at den gourmehundematen datteren kjøpte til hunden sin luktet så godt.Jeg fortalte at i Norge hender det at fattige eldre spiser kattemat.Da lo hun og sa at her spiser vi linser og det er mye bedre!! Tenkte at jeg skulle begynne med å ta med en hverdagsrett hver dag utover, så kan du se om det er noe for deg eller din familie. Grønne bønner,Fasolakia: Brekkbønner(frosne
 eller ferske ettersom hva du finner. Er de ferske skal du dra ut den litt harde stammen som sitter langs bønnen) poteter i terninger,oppskåret tomat, bruk gjerne en boks, litt hvitløk , en løk finskåret, olje og vann. Du freser løken i olje ,mengde etter smak, tilsetter bønner, poteter,hvitløk og vann og koker dette en stund,si en ett kvarter.Så tilsetter du tomat, salt , pepper og evt tomatpure. Det lønner seg å vente med tomaten ellers tar det så lang tid før potetene blir ferdigkokte!Kokes videre til potetene er gjennomkokte og bønnene ferdige. Ikke bruk mer vann enn at du dekker bønnene ,ellers blir sausen for tynn..Spises med brød og feta så klart!!!!Kali orexi!!!!!
Fasolakia.
Mens jeg skriver dette hører jeg biler som tuter, bryllup i Agios Nikolaos kirken, bruden ankommer ti minutter for sent ,som skikken er!!!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober