Besøk av familien fra Norge.

Fra gårsdagens konsert til  minne om Kazantzakis.

I gårkveld var jeg på en flott konsert i forbindelse med 100års jubileet for Kretas sammenslåing med moderlandet Hellas 1.desember 1913. dette jubileet kommer vi tilbake til. Denne konserten var en hyllest til Nikos Katzantzakis.det var musikk, sang, opplesning og dans.Og glimt fra hans teateroppsetninger, filmer og bøker. Flott arrangement med bare lokale utøvere, vi har en utrolig mengde flinke folk her.Det var den fransk/greske forreningen som stod for opplegget. Siden det var gratis inngang, som det ofte er, var det stappfullt. Gir dere noen glimt her.
Scener fra filmen Zorba splilt inn i Hania i 1964, med Zorba dans.

Far og jeg på Tamam påsken 2011. Til minne om Per.
I dag ville min far Per Øymyr ha fyllt 97år, han ble født 16.november 1916 på Rjukan. Far ble påkjørt og drept av en bil på Røa sentrum for litt over to år siden, han rakk akkurat IKKE å feire de 95.Han er høyt savnet av oss alle. Dette fikk meg til å tenke på alle de gangene han kom på besøk, og jeg tenkte at vi kunne skru tiden litt tilbake å mimre.Det gjør godt for sjelen å minnes de kjære der hjemme i gamlelandet, og de som er gått bort. Gode ,lyse minner fra fine påske og sommerbesøk opp igjennom årene.Jeg sendte Jorgos avsted med hundene i morges, det er heldagsregn i dag, og klatret opp på hemsen hvor kassen med gamle bilder står.Har vært tilbake i Sitia, på ferier til Norge, og gjennopplevd bryllup,barndåp, reiser og hverdag.
Aud, Gro og Liv i havna etter bryllupet påsken 1991.

Når man tar den avgjørelsen å flytte langt vekk fra sine det være seg, Australia, USA, SørEuropa, eller den andre enden av landet du bor i. Uannsett, det er en høy pris å betale å ikke kunne være der i løpet av minutter eller timer når noe plutselig skjer med  noen i familien, eller at ingen kan komme til deg når du trenger dem. Det vet alle som har prøvd. Svigerfamilie og nye venner kan aldri fylle savnet etter de man reiste fra.
Siden vi flyttet til Kreta i 1983, kom mor hvert år til hun døde i 1993.Først i Sitia og senere i Hania, men hun orket ikke komme da jeg skulle føde Michelle i januar 1991, dessverre.
Første møte med lille Michelle.Mor og Liv på hver sin side.En utslitt Aud, og en skrikende Michelle!!

Jorgos og Tore med Michelle, Gro følger med 1991.

Det var tøft å ligge på klinikken uten mor eller noen hjemmefra.Da Tonia ble født var det heller ingen som kom, litt sårt, men jeg tok alle jentene med til Norge den jula så de fikk hilse på den lille nye. Nå er det jo enklere, jeg snakket nettopp med barnebarnet mitt på Skype, jeg forstod jo ikke hva han sa da, men koselig var det!!Stine reiste jo til Norge som 18 åring opp til pappa Odd i Bærum, men vi har fin kontakt og hun er ofte hjemme, og jeg drar ofte til Norge. Da jeg reiste til Kreta med Stine som 2åring, hadde jeg bare en poste restante adresse, og hadde bosatt meg på ytterste kant av øya med tre timers busstur fra Iraklion. det var ikke så mye kontakt, men vi sparte hele året, og dro til Norge hver sommer for to måneder.
Med far, Tore , Jorgos og Michelle på Omalos første gang uten mor.
Far kom noen ganger etter at hun døde, men først i de senere årene  ble det fart på besøkene igjen, med mor kom han jo hvert år.Det ble enklere å besøke oss her i Hania, og vi fikk mye mer besøk av familie og venner. Min søster Gro kom seg ikke så ofte fra, men det har hun tatt igjen i de senere årene, og nå har hun jo også en ferieleilighet i nabolaget mitt.
Vår eldste søster Liv og hennes mann Tore var ivrige besøkende i alle år, til Liv døde i 2002. Det ekstra sårt at hun døde fra oss mens vi var her, og Stine hadde kommet hjem på ferie.Det kommer vi nok aldri over. Hun var her sommeren 2001 for siste gang.Mine barn var det nærmeste hun kom til barn, og det var voldsom stas når tante Liv kom.
Tonia og Liv bader på Loutro.
Med Tore i Krisi Akti
Liv hadde en vanskelig form for diabetes fra hun var ni, og kunne ikke få sine egne barn.Vi har utallige flotte minner å leve med fra Liv alle sammen. Vi reiste til Santorini med dem en sommer , og til Kithira, en øy nord for Kreta.Loutro syns både Liv,Tore, far og mor var topp å besøke. Gro har oppdaget denne perlen nå i de siste årene. Jeg tok mor og far med dit i 1992 første gangen.

Med Liv og Tore på Santorini i 1999.

Odd og hans familie begynte å komme da vi flyttet hit til byen, og da ble det sving på sakene!!Farfar Johan falt pladask for havna, maten og rakien!!!
Balletoppvisning for farfar,farmor,pappa og Grete Hania 1988.

Grete oppe i fyret en gang på 80tallet.
Dessverre rakk han bare å komme to ganger før han døde, men farmor Inger kom flere ganger senere.Min kjære Grete, Stines tante og Odds søster kommer ofte, og var her senest i sommer med hele familien. Det betyr mye for oss at de kommer.
Gro og Stine på besøk fra Norge for noen år siden!!
Nå er det bare Gro og jeg igjen av vår familie på fem, og Gro ble enke tidlig, så vi holder sammen nå , men heldigvis vokser min familie!!
Kolithoanthous.

I dag sprang jeg ut til Laiki i regnet og kjøpte tomater, persille, vårløk og zucciniblomster( kolokithoanthous!) til dagens middag fylte tomater og zucciniblomster.Jeg har mynten i hagen. Dette har du sikkert spist i Hellas, men prøv å lage det selv, enkelt og kjempegodt!!Ikke noe hokus pokus.
Det du trenger er: tomater, paprika, poteter eller hva du måtte ønske å fylle, (vinblader eller zucciniblomster) rundkornet ris, mynte,persille,løk,(vårløk), dill, olivenolje,salt pepper, en potet, (en buljongterning for ekstra smak).
Først huler du ut tomatene antall etter personer, tomatene MED SKJE, IKKE KNIV!!!! ,paprika osv, tomatinnmaten blandes i en mixer med løk,persille, mynte, dill, evt.vårløk , dette tømmes i en gryte , vann og ris tilsettes, en kopp ris til fem tomater ca. ,litt vann, olje, salt og pepper.Kokes i ti minutter fyll på med vann hvis det virker tørt.Smak på risen og tilsett smak etter behov!!
Fyll tomater, paprika ol med risen, fyll formen med  litt vann og olje, gjerne med buljong, en potet i skiver legges inni mellom og stekes i ovnen på 200 i en time.Legg aliminiumsfolie over i den første halvtimen,tas av.Greske husmødre bruker vinblad, det gjør jeg og, men ta folie, det gjør samme jobben!!!
Spises med gresk youghurt , prøv gjerne lettrømme, og feta hvis har!!
Enkel og god mat mmmm.
Middag for to.
Kali orexi med gemista ,det kalles dolmades på Kreta, dolmadakia er fylte vinblader og fylte zucciniblomster heter anthous.Jeg bare elsker denne maten!!!