Familieliv.

Selv hadde jeg altså en liten familie og Jorgos hadde bare en søster Katerina, svoger Spyros,niese Dimitra,mor og så tante Dimitra da. Da vi giftet oss borgelig, kom Stine ,tante Dimitra og forloverne.Hun gikk ikke glipp av noen ting!!!Saken var at hun var barnløs og hadde tatt seg av Jorgos da han var liten,(han bodde flere år hos farmor og tante), så hun følte at han var hennes ansvar hele livet!Slitsomt for oss alle, og alltid kniving mellom mamma og tante over gullgutten!!
Dimitra, Antonia,Katerina og Spyros ,påsken 1989.

Stine og Mimi 1989
Akk,akk disse greske kvinnene skjemmer veldig bort alt som går i bukser!!!Det tok mange år før Antonia ( vi kalte henne det, eller jaja) min svigermor altså, forsto at jeg kunne lage mat, og at Jorgos ville overleve på min mat! Helt til hun døde , laget hun mat til oss, ringte opp og så måtte vi hente med en gang. Hun var oppe tidlig og hadde maten ferdig i 11 tiden!!Jorgos jobbet skift og hvis han var jobb om formiddagen,ringte hun til brannstasjonen og sa: Si til Jorgos at Antonia har ringt, han må komme å hente maten sin!!!!!Mye latter på brannstasjonen kan du tro. Hun lagde selvsagt verdens beste mat, og da hun døde var det harde tider for meg ,før de godtok de samme rettene fra mitt kjøkken.
Tante Dimitra laget heldigvis IKKE mat, tenk deg det, så hadde jeg hatt to som skulle mate Jorgos! Vi besøkte Antonia hver søndag i mange år, og spiste søndagsmiddagen der.Dimitra besøkte vi så mye vi kunne, hun bodde jo her i dette lille gule huset.Jeg beundret alltid den flotte gule rosebusken hennes, den har jeg beholdt. Hun var en skikkelig kokette. Alltid veldig nøye med hvordan hun så ut, og ville alltid han det siste ordet. Jorgos måtte ordne opp i alle hennes saker,huset papirer legebesøk,hele pakka. Katerina hadde fått nok av den manipulerende tanten for lenge siden. Jeg husker en gang hun kom på sykehuset med hjerteinnfart. Jeg var med i ambulansen, og inn på sykehuset. Legen spurte hvor gammel hun var, og Dimitra kuttet ned ti år, jeg kremtet og sa, unnskyld hun er altså søttiåtte. Da ble hun sinna som en tyrker, legen smilte og forklarte henne at det spilte en rolle medisinsk sett nøyaktig hvor gammel hun var.Akk hun var oppløst!!!!!Dagen etter spurte en på rommet om hun var i slekt med en Verganelakis fra Sternes, ja sier Dimitra det er en fetter av meg. Men sier damen, sa  du ikke at du var enke, og at det var din mann som var en Verganelakis!!!Dimitra hadde vært gift ett par år, hadde skilt seg og tatt tilbake farsnavnet, dette ville hun jo ikke at folk skulle vite om! For en skam!Hun ville heller ikke bli kalt ugift, så enke passet bra. Jeg lo for meg selv!!!!
Fra bryllupet vårt 

 Spyros og Katerina hadde en flott collie Lady, som de spurte om vi kunne passe litt for dem,da det ikke var så greit å ha den i blokka der de bodde. Vi tok imot henne så glad jeg ble, en flott hund. Vi elsket henne alle sammen. Jeg var gravid på dette tidspunktet, og tante Dimitra mente som veldig mange grekere fremdeles gjør, at man mått hive ut hunden når man fikk små barn. Hun maste fælt om dette, men vi sto på vårt, Lady skulle bli hos oss!!!!!(Spyros ga med motvilje opp ,og vi overtok henne etter at vi hadde "passet på" henne i to år). En gang kjørte vi henne hjem,og hun ropte HUNDEN MÅ UT!!!Da stoppet Jorgos bilen, åpnet døren på hennes side, (vi var midt i en bygata),og ba henne gå ut av bilen,UT, du skal ut, ikke hunden!!!  Hun ga opp, og hun tilga ham,det gjorde hun alltid.
Katerina hadde som sagt  datteren Dimitra, som vi kalte Mimi,(det gjør vi enda) datteren Rafaella  ble født ett år før vår Tonia. Så etter noen år hadde vi fem jenter i familien
Tonia barnedåp,med gudfar og pappa.
.
Stine,Rafaella, Spyros og Antonia i Tonias barnedåp.
Det var stor stas da Tonia ble født som fikk farmors navn!!Hun hadde drømt om det,og da hun så den lille nye Antonia ,gråt hun en skvett. Hun sa at Gud hadde tatt feil og sendt en jente selvom det skulle ha vært en gutt,hun ville vel gjerne hatt en sønnesønn. Hun blir en guttejente sa hun til meg første gang hun så henne på sykehuset.Og sånn ble det, Tonia er en skikkelig gutte jente!!!
En stolt brannmann med døtrene 28.oktober 1994

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Nyheter

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Imbros ravinen

Småprat

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.