Siste oktoberdager

 


Nå er vi inne i siste oktoberuke. Vi har fantastisk vær, synd for alle som bare opplevde regn og vind for nå er det vindstille og varmt igjen. Det er ofte store kontraster på Kreta. Jeg nyter fine bad etter mange dager med for mye bølger og gråvær. 

Her er noen bilder fra byen i helgen da det enda blåste litt, men var fine dager:



















Vi kan godt merke at vi er i slutten av oktober, for dagene er korte og kveldene er full av fukt. Det blir plutselig kjølig når solen går ned. I går fikk jeg meg en fin tur langs stranda og tilbake, lite folk men noen som fisket:














denne presten var ferdig med fiskingen for dagen

Vi har turisme enda, noen hotell holder åpent hele oktober og ut i november. Ute i Maleme er det finner enda, de har tydeligvis høstferie, for det er mange barn og unge her nå. Sjøen er litt kaldere, men ikke mye. Og dagene er så deilige denne uken.

Det er en film festival på gang i byen, den har vart fra den 19. og ender den 29. Dette er 10. året med Chania Film Festival og jeg elsker den festivalen. Jeg har vært der flere dager og skal igjen i dag. Er tilbake i byen etter noen Maleme-dager. Det er filmer du ellers ikke får sett som vises, kortfilmer, dokumentarfilmer og filmer av nye uavhengige filmskapere uten store sponsorer i ryggen. Det er også avstemning på en del av filmene, skikkelig filmfestival dette!

spørsmål til filmskaperne som var tilstede etter filmene,



 

I morgen skal den dokumentaren om Fagotto bar i havna, som vi ble intervjuet til, vises. Vi gleder oss til å se hva det ble til. Den ble jo påbegynt før korona og er laget av lærere som gikk på filmskaperkurs under festivalen for fire år siden!

Deilig å sitte i en god stol og bare se mange filmer etter hverandre. Siden jeg hadde begynt å gå på kino, gikk jeg på vanlig kino på lørdag og så Mrs Harris Goes to Paris. Den likte jeg veldig godt!

I Maleme er det kattepuser overalt. Jorgos mater, koser og prater med kattene og alle har det bra. De tre som bor ute, mor og to små, Michelle, bestemor til guttene våre og de fire som bor inne!





 


Her hadde de store kommet inn og spiste sammen med våre fire!!

De små kattungene er litt redd for de større, men de begynner å bli vant til hverandre så smått. Nå kommer Tonia snart for å hente Snø og da flytter Jorgos inn til byen med Chanel og de to brødrene Petter og Sinefoulis. Det blir full rulle her og spennende å se hvordan det går med de gamle kattene her og de nye. Utekattene i Maleme blir matet av snille naboer og så kommer jeg utover i helgene hele vinteren. Det må bli sånn, de liker seg ute og vil ikke løftes opp eller klappes. 

Da snakkes vi senere i uken.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober