Småprat

 

Jorgos med Jack og Chanel

God måned! Kalo mina, καλό μήνα. 1. april i dag, men jeg lover her er det ingen aprilspøk i dagens innlegg. 
Det er tomt og rart her i huset uten hund. Jorgos og jeg har hatt hund sammen i over 30 år. Først overtok vi hunden, en collie etter Jorgos søster og svoger. Vi hadde Lady i 11 år, hun døde av kreft 13 år gammel. En liten periode hadde vi også en puddel, men hun var så vanskelig og vi ga henne bort til slutt. Etterpå fikk vi oss en liten puddel/griffon, Tommy. Han levde i 15 år, verdens snilleste godeste kosehund. Da Tommy var ett par år gammel, hadde Tonia store problemer med det ene benet sitt, fikk beskjed av legen at hun måtte slutte å spille tennis og hadde benet i gips. Det var sommer, hun var 12 år og deprimert. På dette tidspunktet hadde hun kommet til de åtte beste på landsbasis i sin klasse og elsket tennis over alt på jord. Hun elsket også hunder og katter og kanarifuglen sin. Lenge hadde hun ønsket seg en egen valp, siden Tommy var så knyttet til meg. 
Lady


Tommy som valp


Jeg så for meg en sommer med en trist, sur og sint 12 åring, og bestemte meg for å skaffe henne en valp. Dette sa jeg ingenting om til noen av de andre. Det var en lørdag morgen, Tonia og Michelle sov og Jorgos var på jobb. Jeg hadde sett en annonse i avisen og dro og hentet lille Jack og la han på sengen til Tonia. God morgen, denne er din!! For en glede! Sånn kom Jack til oss. Vi hadde noen katter på det tidspunktet og han gled lett inn i familien vår. 

Tonia og Jack,

Et år senere fikk vi Ektor, en Yorkshire Terrier som var løshund og trengte et godt hjem. 

Ektor,

Jack og Ektor ble bestevenner og alle hundene gikk tur sammen. En etter en døde de to andre, de ble blinde, demente og måtte avlives. 

alle tre ved fyret,

Så kom Dexter for å bo hos oss og var her nesten ett år. Da Dexter dro i september, ble alene hund blant tre katter. Nå var han blitt så gammel og syk, nyresvikt, dårlig hjerte og til slutt fikk han slag og mistet følelsen i bakbena. Han ble helt rar og kunne ikke bevege seg. Det var hjerteskjærende å se. Vi løftet ham ut i gården så han fikk tisset litt. På tirsdag dro vi til dyrlegen med ham for å avlive ham og han var helt slapp og uinteressert i hva som skjedde. Det gikk fort og smertefritt, han bare sovnet inn. Det beste for Jack. 

Tonia og Jack

siste turen til stranda i Maleme

Jack og Sabrina

alltid venn med katter,

Jack ligger med William,

Vi er jo triste og vi savner ham, men vi var jo forberedt i måneder og vi har tross alt tre katter her i huset. Vi er blitt eldre og kan ikke tenke oss å starte på nytt med hund akkurat nå. Vi sier ikke at vi aldri skal ha hund igjen, men ikke denne sommeren tenker vi. Vi får se. Jeg reiser til Norge på tirsdag og blir borte noen uker. I sommer venter vi hele familien fordelt ut over sommerferien og jeg må en tur til Norge og hente barnebarna som skal bli med meg til Kreta. Ikke tid for en ny hund, sier vi nå.


Det kom en voldsom varme i natt og nå har vi 30 grader i skyggen og masse afrikastøv i luften. Det er ventet å vare noen dager og de varme vindene smelter snøen på toppene fort. Vi hadde 8 grader om natten  forrige helg og nå er det så varmt, rart vær. Vi kler av og på oss og gjør så godt vi kan. 

Det gjøres klart til åpning på kafeer og tavernaer som har holdt stengt i vinter. Her på torget i Splantzia har bord og stoler kommet ut, og eierne håper på lite regn utover. De fleste vil åpne til påske. Den greske påsken starter jo den 17. april, en uke etter den katolske og protestantiske påsken. Jeg har hørt at det er planer om å slutte med koronabevis på spisesteder og kafeer 2. mai. Vi får håpe, det er litt kronglete nå for dem som jobber i butikker og på utesteder, alle skal skannes før de kan komme inn, eller sette seg. Det er store bøter og mange er strenge. Hvis det er 7 måneder siden andre vaksinedose, er beviset ugyldig her i landet.



Det jobbes med markedshallen, Agora og det blir nok bra når den omsider står ferdig reparert.


I dag bytter jeg ut mitt gamle kjøleskap med ett nytt. Jeg venter på det nye og har lagt det gamle ut på nettet, jeg gir det bort. Det var mange som ville ha det, men en sa at det er til en ukrainsk familie som kommer hit til byen om noen dager. Jeg håper at det stemmer, for jeg vil gjerne hjelpe. Han sier at de er vanner av ham og han prøver å fylle en leilighet til dem. Så nå sitter jeg her og venter........

Da kom kjøleskapet og etter mye om og men fikk vi det helt til døren, strippet det for innpakning og inn på plass på kjøkkenet! Han som kom med det ville helst bare gå, lastebilen var for bred til å komme inn i de smale gatene i Splantzia og sjåføren ventet. han fikk buksert skapet hele veien til døren vår, da ville han helst gå. Heldigvis hjalp han oss, og nå er det på plass, det ble så fint!!!

kommer det inn døren?

Det ble kjempefint på kjøkkenet nå!


Kommentarer

  1. <3 Tusen takk for at du deler med oss, Aud. God tur til Norge <3

    SvarSlett
  2. Jeg har fått, 3 doser
    7 februar holder det

    SvarSlett
  3. Takk for god info, synd med hunden, men sånn er livet. Vi kommer nedover 2.juli for 14 dager. Skal bo I Platanias på Melina Beach, som vi har gjort flere ganger tidligere. Artig at du har fått nytt kjøleskap, vi får nytt i morra.😃 Go helg i varmen, vi har bare fått støvet.Go helg.😎

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober