Maleme i august

 


Jeg koser meg her ute i mitt lille paradis. Er lykkelig over å ha Jorgos og hundene til selskap, bader og går turer som vanlig. 


siste ukene på Kreta, like søt som alltid

modne fiken overalt,




Leser tallene vi følger så nøye med på i halvannet år nå. Smitten går litt opp og litt ned, men ligger på høye tall rundt 100 om dagen, registrerte nye tilfeller. 144 den ene dagen og 88 en annen dag. Hvem vet hvor mange det egentlig er? De unge har sluppet seg løs og glemmer smittevern, byen er full av gjester fra fastlandet, og turister fra utlandet, og mange glemmer å passe seg. Det minner meg litt om den greske ungdommen som etter en barndom i skyggen med høy solfaktor, med lyden av de voksne som roper: Ut av sola, inn i skyggen!! Den dagen de kan gå på stranda med venner, uten foreldre, kommer de solbrente hjem. Sånn er det nå også, de er lei og vil kose seg før skolen, jobb eller studier starter opp.Her har de vært innestengt en hel vinter og mye av våren, nå er det ferie!!!!!!!!!! 

Og smitten brer seg..... 56 innlagt på covid-avdeling på det lokale sykehuset, og det er fare for at det blir fullt. Sykehusene på resten av øya har også nesten fulle covid-avdelinger, og det er bekymring blant legene. Vi holder pusten.

Samariaravinen åpnet igjen, og leste om noen turister som gikk den da den var stengt, de fikk høye bøter. 

Turister fra mange land i Europa er på ferie her nå i august. Jeg hører mange slags språk rundt meg på stranda der jeg sitter i strandstolen min under et tre. Livet kjennes godt, og man kan glemme alvoret en stund. Vi har hatt behagelige temperaturer om dagen og lite vind. Nydelig badevær, lunkent sjøvann.

morgenbad på stranda

 










deilig med kveldsbad,





Det er noe annet enn å bade i Oslofjorden som jeg gjorde under min Norges-ferie. Oslofjorden helt innerst ved Sandvika, er nesten brakkvann. Ingen bølger og mye folk og båter. Her er det virkelig salt og nesten ingen båter. Og selvfølgelig en sånn cirka ti graders forskjell i temperaturen.



kveldstur


Min mellomste datter er på ferie, men en må avtale å treffe henne. Hun farter rundt med sin faste vennegjeng fra skoletiden. De har vært rundt på forskjellige strender, og ligget i telt på Glyka nera- stranda ved Sfakia. I dag har hun dratt til Loutro med kjæresten. Vi treffes i byen til helgen. 

Alle hotellene ser ut til å være åpne nå og alle spisestedene her ute.

kveldstur langs strandpromenaden,


Vi får se hvordan september blir. Det er bekymring for om vi får ny lockdown, og strengere tiltak igjen.


Kommentarer

  1. Takk for flotte bilder og august på kreta😃😀

    SvarSlett
  2. Herlige Kreta, mon tro om jeg kommer der igjen. Er "litt der" når jeg leser dine innlegg. Takk for at du deler med oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, godt å kunne hjelpe litt på lengselen.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Siste dagene før norgestur

Hjemme igjen

Rapport fra helgen

Septembertur til Falasarna

Småprat

Første uken i oktober

Nyheter

Dødsulykke i Samaria ravinen.

Gode råd for en bedre ferie på Kreta.

Neidagen 28.oktober