Helg i Maleme.

Fallskjermsoldater øver til markering av Kampen om Kreta,
Jeg er hjemme igjen etter to dager i Maleme. Som du vel har fått med deg, er det en travel tid for meg nå. Masse besøk, noen kommer og noen reiser hele tiden. I forrige uke var også Elisabeth og Bendik innom Splantzia med døtre og Elisabeths mor på 87! Alltid like hyggelig å treffe denne flotte positive familien!
Tina og hennes mann Morten reiste på lørdag, men både datter Michelle, og vennene Morten og Hilde, pluss Torgeir og Kristin kom på torsdag. Dette er noen av de jeg har blitt kjent med gjennom bloggen/turer. Hilde og Morten var med på min aller første vandring, og maken til støttespillere som disse to parene skal en lete lenge etter!!
Siden Jorgos har bursdag i dag, tenkte vi at vi kunne feire dagen hans med venner i Maleme. Vi inviterte de overnevnte, Michelles kjæreste, foreldre og venninne og selvfølgelig vår gode venn Katerina. Det ble en super ettermiddag, med hyggelig selskap, god mat og vin, kaker og sang. Vi sang bursdagssangen på tre språk! Er det noe vi liker, så er det å samle grekere og  utlendinger. Da vi giftet oss hadde vi 11 nasjonaliteter i bryllupet!


Morten, Hilde, Jorgos, Kristin og Torgeir i Maleme,

Katerina er alltid med,

































Da alle dro, ble jeg igjen med Jack og stillheten senket seg.
I dag dro vi på tur til bråk fra militærhelikoptre. Voldsomt bråk synes jeg, jeg tenkte jo at det hadde med markeringen av Kampen om Kreta fra 20. mai 1941, og jeg så snart fallskjermhoppere! Det holdt på lenge, og viste seg å være en øvelse til morgendagens avslutningmarkering på flyplassen i Maleme, fallskjermjegerne Zevs øvde i timesvis. Her ser du noen bilder jeg tok:


Forøvrig er det som hvert år, markeringer hver dag på forskjellige steder i fylket hvor Kampen om Kreta har satt spor. Her er programmet som har vært i disse dagene: http://www.hotel-mike.com/en/about-crete/battle-of-crete-78th-anniversary-2019.aspx?fbclid=IwAR3eAcN0ExgDSyLuHMmjlnNzakeV2qFUjIc7BKV4duF3YuILczvJsKQF8mY
flaggheising ved Firkas i havna i morges,

Vil du lese mer om denne store hendelsen, har jeg skrevet om den mange ganger( hvert år), https://audoymyr.blogspot.com/2014/05/kampen-om-kreta-og-feiringen-av-den.html
Maleme der jeg oppholder meg mye i helgene, ble jo hardt rammet under kampene i de få maidagene kampene varte, som også Souda, og havna i Hania. Det finnes masse litteratur om dette, og jeg prøver så godt jeg kan å informere her i bloggen min. Du finner mange flere innlegg.
Det er fremdeles mange flotte blomster langs stier og veier, og her er et lite utvalg:
































Ellers er det siste innspurten før lokal og EU valg på søndag, og politikere er overalt, selv på gatemarkedet dukket de opp, og i går talte Nea Dimokratias leder Kiriakos Mitsotakis til folket nede i havna!
Vi snakkes snart igjen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Til minne om Bjørn.

Nyheter

Hjemme igjen.

Påsken 2024

Aprilsøndag i havna

På tur med Edith og Arne

Lafonisios dromos

Imbros ravinen

Spilia

Det greske alfabetet.