På tur til Xamoudohori

Endelig helg og en mulighet for en tur i området rundt Maleme. Været har vært mildt sagt skiftende her i det siste, og det har ikke vært så lange stunder med oppholdsvær. Etter de kalde dagene med mye nedbør, kom det noen mildere, vindstille dager. Lørdag våknet jeg ute i Uglehuset og så at det var oppholdsvær selv om værvarslingen hadde meldt regn.
Jeg startet ut i håp om opphold under hele turen. Temperaturen var på 17 grader og solen skinte over de snøhvite fjellene i det fjerne. Det var tydelige tegn på stor nedbør overalt, både på veien, ved sjøen og på åsene og fjellene.
mye nysnø på fjellene,

store ødeleggelser på veien i Xamoudohori,



og på stranda,

store vannmasser har ødelagt sementen,


Jeg startet ut med kaklingen fra nabohønene og de frittgående vennene mine.
På turen opp til landsbyen Xamoudohori Ξαμουδοχώρι, gikk jeg forbi olivenlunder hvor innhøstingen var over, og beskjæringen av trærne var i gang. Lyden av motorsag hadde tatt over fra lyden av den elektriske stokken de bruker under innhøstingen.
Appelsin, sitron og madarintrær fulle av frukt over alt, og duften av alt det grønne som vokser på engene fylte meg med glede.
appelsiner,
sitroner,

mandariner,

Xamoudohori med snø på de lave åsene bak,

















Jeg hilste på høner, hunder og gjess på min vei gjennom landbyen, hvor basketbanen blir brukt til tørking av olivennettene på solfylte dager. Det var mye aktivitet i landsbyen, og en pickup som solgte høner, kjørte gjennom landsbyen med høytaler hvor de ropte ut at de hadde høner til salgs, høner til egglegging, 30 euro for 10 høner.

på vei ut av landsbyen,

















Det så ikke ut til å bli regn og jeg satte meg under et gammelt oliventre og fikk meg en pause med en tekopp der i stillheten i det grønne.
Utsikten til Kolimbari i det fjerne, Maleme, fjellene og Theodorou  ga meg stor glede der jeg gikk nedover igjen, som den alltid gjør denne utsikten til alle kanter.

utsikt mot Kolimbari,

Jeg gikk forbi olivenfabrikken hvor produksjonen av olivenolje var igang og en katt hadde tatt en pause i solen som katter har for vane, på sekkene med oliven som lå klare til å bli olje.


















Nede i nabolaget mitt i Maleme, gikk jeg forbi en annen liten vakker katt som satt på brønnen i veien vår.
Det var full aktivitet overalt barn og unge ute i gata, mye folk i butikken og folkedansekurs i gang på kultursenteret ved siden av kirken.
Jeg gikk hjem og skiftet til et bad. Nede på stranda var det så flott, helt vindstille og skyfritt. Sjøen var skikkelig kald, etter så mange dager med kaldt vær så har temperaturen har sunket betraktelig, rundt 14-15 grader. Der ute er det kaldere enn i Koum Kapi hvor jeg ellers bader. Deilig og kaldt.


Etterpå kom Jorgos og hundene på besøk og vi spiste middag på verandaen oppe i deilig sol før det forventede regnet kom. Himmelen ble helt full av svarte skyer, og vi pakket sammen og startet opp da det startet å regne. Vi kunne se hvor mørkt det så ut helt i vest, og vi så at det regnet kraftig.
I dag leste jeg om ekstremvær med så sterk vind at hele oliventrær ble revet opp med rot! Så den hadde vært stille før stormen på denne dagen!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora