Jul i Hania 2018


Jorgos og jeg har hatt en rolig jul i år, men vi venter Michelle hjem i morgen og jeg har vært sammen med Katerina en del. Vi har vårt gamle plast tre med samme julepynt hvert år, enkelt og greit.
Vi gikk på to konserter lille juleaften, en fin fløytekonsert i den katolske kirken hvor de spilte
julemusikk fra hele verden. De hadde med "Nå er det jul igjen" også, koselig!! Alltid fint å besøke denne vakre middelalder kirken med sin enkle utforming og et pyntet Betlehem i hjørnet.















Så gikk vi rett til neste konsert i det flotte nye teateret Mikis Theodorakis i det gamle tollbygget. Her var det et symfoni orkester bestående av ungdommer fra hele Kreta, og et ungdomskor med elever fra hele øya. Det var en flott opplevelse, og de spilte "I Dovregubbens hall"!! To konserter etter hverandre, med norske innslag, gøy!

Juleaften var jeg i byen på formiddagen hvor barn og unge sang kalanda og det ble grillet overalt.


Utenfor Agora var det lokal musikk og folkedans til sene ettermiddagen. Jeg fikk meg en svømmetur, og reddet et par solbriller som en unge hadde kastet i vannet! Du kan tro de var glade for at en gal dame badet og kunne fiske dem opp!!
ungdommer synger i Koum Kapi, tatt fra badetrappen,
Så gikk Jorgos og jeg ut for å spise om kvelden

, og "hele byen" var ute! Hele dagen hadde det vært liv og røre, med musikk og dans i gatene, og forretningene åpne til 21. Det var en mild kveld, og masse folk alle steder. Vi satte oss på Oinopio, og koste oss med alle som gikk forbi, kjente og ukjente.
Det var levende musikk og grilling og høy stemning i Gamlebyen.

















Så vi på kveldsmesse i den katolske kirken, så vakkert, så gripende med folk fra hele verden, og julesanger på flere språk. Jorgos har aldri vært med meg før, og han var på gråten hele tiden. Som ortodoks er han ikke vant til å gå i den katolske kirken.

alle kysser Jesusbarnet i krybben,

















I går startet dagen med strålende sol og varmt, og tok hundene med opp til Katerina.
hos Katerina,

Så snudde været og det begynte å øse ned. Jorgos kom å hentet oss, også dro vi ut hit til Maleme. Katerina skulle på jobb.
Jeg overnattet med hundene, første gangen de sover her, og i dag kom Katerina med sønnen Paris og etterpå kom Jorgos. Vi spiste og koste oss inne, det er 10 grader, småregn og surt ute.








Vi orket ikke Santa Run i år.
Men her er noen bilder fra avisen:



streetparty etterpå,




alle de frivillige i grønne drakter,

Mye færre folk enn vanlig på grunn av været, men folk har jo betalt på forhånd, så pengene har kommet inn til syke barn i byen.
ordføreren og andre politikere,
Som du ser er Hania byen hvor jul betyr at folk er ute og morer seg sammen, og man behøver ikke sitte ensom hjemme.
Nå er jeg alene her ute, sitter på sofaen ved varmeovnen, mens jeg hører på regnet og vinden. Livet er godt, men døden nær. I dag har jeg fått to dødsbudskap. Sånn er livet, døden kommer uannsett hvilken dag på året det er. Fred over deres minne.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Nyheter

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.