Helgens turer

Så er vi inne i vintermåneden desember og vi merker det her også. Som før fortalt, hadde vi uvær siste uke. Denne helgen har vært kjølig, men fin. Jeg fikk så vidt et lynglimt av fjellene med snø på toppene i går, før de ble tyllet inn i skyene igjen.
Jeg var i Maleme igjen, og fikk meg noen fine turer. Solen var så vidt fremme på lørdag, rett før den gikk ned, og den varmet. Jeg kunne sitte ute på verandaen min og nyte solen i noen timer.
Her ser du noen bilder fra gårsdagens tur:
stille etter stormen,


kålåker,



olivenhøst

solen går snart ned,
dagens høst kjøres til olivenpressen,





appelsiner i Maleme,

I natt var temperaturen nede i 9 grader, og etter noen timer, kom den opp i 14.
Jeg tok joggeskoene på å la ut på en tur rundt i de nærliggende landsbyene Xamoudohori, Kiparissos og Kondomari.
på vei oppover,

kirken i Xamoudohori
Det var olivenplukking i gang over alt, og jeg nøt den flotte utsikten og naturen.




klare for en kald vinter,



Oppe på toppen over Xamoudohori, ligger kirken profeten Ilias og der tok jeg meg en te-pause i solen på benken utenfor kirken. Jeg hadde niste med, og var heldig med et langt solgløtt.
















Etterpå er det nedover mot Kiparissos, Kipaaaarisos, som du ser på skiltet med de greske bokstavene, trykket på A. Hvis du lurer på stedsnavn, hvordan de uttales, kan du kikke på skiltene, eller kart med gresk, for trykket markeres. Det her Maaaleme, Plataniaaas, Staloooos , Haniaaaa, osv.
HALLO

appelsiner overalt

kvede eller kidoni som det heter på gresk,







































Mens jeg gikk nedover ringte Jorgos fra den lokale tavernaen. "Hvor er du?" Jeg er på vei ned mot Maleme sier jeg. Ja altså han hadde kommet uten nøkkel, som vanlig, uten mobil og fant døren låst og kone borte!!
Så kom han kjørende da og satte av hundene som ble med meg resten av veien!
Ja, ja han lærer aldri, ring hjemmefra og ta med nøkler!!!
hundene inne og Jorgos ute, de liker det IKKE!!

Vi koste oss litt i huset, før vi satte nesen mot byen igjen.
Lengter allerede til neste helg, det er så deilig der ute nå.
Og så er det meldt regn og MYE regn igjen fra i natt. Øya trenger det, og det er jo regntid, så det er velkomment.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hjemme igjen.

Siste dagene i mars

Spilia

Aprilsøndag i havna

Nyheter

Småprat

Imbros ravinen

Hippiene på Matala stranda.

Det greske alfabetet.

Kathara Deftera i Nea Hora